Graanhoeve 17, 6846JA ARNHEM
06 200 17 111
info@firstonline.nl

Goedkoop een e-mailing versturen

goedkoop een e-mailing versturen met e-mailmarketing software

E-mailmarketing is een van de krachtigste middelen om je merk te promoten en om te communiceren met je doelgroep, klanten en potentiele klanten. Maar e-mailing software kan behoorlijk duur zijn. In dit artikel beschrijf ik hoe je met een beperkt budget, goedkoop een e-mailing kunt versturen.

  1. Enerzijds omdat je gebruik moet maken van een e-mail service provider (ESP); dit is een leverancier die ervoor zorgt dat jij in grote getallen (meer dan 50 per mailing) tegelijkertijd e-mails kunt versturen naar verschillende geadresseerden. Dit is een leverancier die door de grotere partijen waaronder Google, Microsoft en Yahoo als betrouwbaar wordt gezien en er om bekend staan dat ze hun klanten goed beheren;
  2. Je moet een adressenbestand opbouwen of aankopen;
  3. Je moet zorgen voor een grafische ontwerp;
  4. Je moet teksten schrijven voor de e-mailnieuwsbrief.

In dit artikel laat ik je zien hoe je goedkoop e-mailings kunt versturen met e-mailingsoftware en leg ik je uit waar je op moet letten. Dit artikel geeft je de handvaten voor het versturen van e-mailings tegen beperkte kosten. Ik zal de volgende zaken stap voor stap beschrijven:

goedkoop een e-mailing versturen met e-mailmarketing software
  • Bepaal je doelen;
  • Analyseer je doelgroep en maak een beschrijving in de vorm van een persona;
  • gereedschappen waarmee je een e-mail adressenbestand kunt opbouwen;
  • je doelgroep indelen in segmenten;
  • geautomatiseerde marketing met behulp van e-marketingsoftware;
  • hulpmiddelen om te komen tot een ontwerp;
  • de resultaten van een campagne bekijken, interpreteren en verbeterpunten noteren;
  • waar kun je e-mailmarketing voor gebruiken.

Voordat ik hier meer beschrijf ten aanzien van goedkope e-mailing software zal ik je vertellen waarom je het kunt inzetten. Als je dit helder hebt helpt het je bij het bepalen van je doelen.

  • Leads genereren: in de B2B branche wordt e-mailmarketing door meer dan 80% van alle respondenten ingezet voor het genereren van nieuwe leads door middel van het aanschrijven van nog niet eerder gemailde prospects
  • contact met prospects en klanten onderhouden en warm houden: het is een regel dat iemand je 7 keer moet hebben gezien voordat hij voor het eerst bij je wil kopen. Bepaal het juiste verzendmoment, geeft goede informatie of inzichten en bouw vruchtbare relaties op en blijf in beeld.
  • Personaliseren van het contact: door personalisatie vergroot je het percentage e-mails dat gelezen wordt en de doorklik radio (CTR, Click Through Ratio). Dit geeft een grotere voldoening.
  • Interessante teksten onder de aandacht brengen: als je regelmatig leuke artikelen of nieuws/blogberichten schrijft dan moet je ze ook gewoon delen met je doelgroep.
  • vergroot je omzet: e-mailmarketing staat te boek als de meest rendabele methode van marketing met een ROI van 4400% dus 44 euro omzet per euro kosten. Natuurlijk is dit sector afhankelijk en staat en valt het met de kwaliteit van het door jou opgebouwde e-mailbestand.

Hoe kun je goedkoop e-mailings versturen: wat is de strategie?

Het opstellen van een e-mailmarketing strategie is de eerste belangrijke stap voor jouw bedrijf. Maar om het te kunnen opstellen moet je eerst je doelen bepalen. Zodra je dat duidelijk hebt kun je een keuze maken uit de hulpmiddelen en methodes.

Stap 1. Bepaal je doelen

Natuurlijk is het jouw uiteindelijke doel om een campagne te draaien gericht op een grote lijst met e-mailadressen van geïnteresseerden in combinatie met een hoog openingscijfer, veel kliks vanuit de e-mailing naar jouw website en daaruit volgende mooie winstgevende bestellingen. Maar als je start moet je je doelen klein houden. Ik adviseer je daarom doelen te bepalen die betrekking hebben op cijfers waar je niet tevreden over bent.

1.1: Je lijst met e-mailadressen opbouwen
Als het genereren van meer e-mailadressen in jouw lijst de kerntaak van jouw e-mailmarketingstrategie dan kun je gebruik maken van e-mail zoek tools of zorgen voor een zo aantrekkelijk mogelijk inschrijfformulier. We komen hier later op terug.

1.2: Het aantal keren dat een e-mail geopend is verhogen
E-mailing is nagenoeg zinloos als je er niet in slaagt om ervoor te zorgen dat de ontvangers ook daadwerkelijk jouw e-mail openen en lezen. Een hele belangrijk middel is het ‘onderwerp‘. Dit moet de nieuwsgierigheid van de ontvangers overtuigen om de e-mail te openen.

1.3: Het aantal kliks verhogen.
Als mensen jouw nieuwsbrief open en lezen dan wil je ook dat ze op een onderwerp reageren in de vorm van een klik naar bijvoorbeeld dat product of diepte-interview op jouw website. De CTR – Click Through Ratio – geeft aan wat de binding is van jouw doelgroep met jouw onderneming. Een lage CTR betekent dat je moeten schaven aan de inhoud van jouw nieuwsbrief. Verdiep je in tekstuele tips en trucs en lees meer over de manier waarop het gebruik van kleur in jouw e-mailing de CTR kan verhogen. Link ….

1.4: Het aantal spam meldingen en uitschrijvingen verlagen
OM het aantal uitschrijvingen te verlagen moet je gerichter gaan mailen zodat een mailing die je stuurt ook past bij de persoon aan wie je hem richt. Daarvoor ontwikkel je persona’s en bij het opmaken van een mailing bepaal je aan welke persona je hem gaat richten.
Het verminderen van het percentage spam kwalificaties is afhankelijk van een aantal verschillende aspecten. Technische kenmerken van de mail en de manier waarop de ontvangers de mail ervaren. Raadpleeg onze gespecialiseerde handleiding ten aanzien van spamfilters als rechtmatige e-mailmarketeer. Link ….

1.5: Het aantal reacties verhogen.
Je kunt het percentage reacties verhogen door goede teksten te schrijven. De allereenvoudigste tip daarbij is om je e-mail te eindigen met een vraag, een vraag die wacht op antwoord.

Het helpt ook om:

A.
Een plan op te stellen met daarin alle aandachtspunten in de vorm van een checklist zodat je niets vergeet. Als je alle plannen, gedachten en tips in beeld hebt bijvoorbeeld op papier of via je whiteboard of online notitieblok hoef je niets meer te onthouden.

B.
Bepaal van wie je hulp nodig hebt. In de praktijk kun je niet alle aspecten van e-mailmarketing geheel zelfstandig invullen. Het kan zijn dat je hulp nodig hebt van:

  • een grafisch ontwerper
  • een tekstschrijver
  • een fotograaf of videograaf
  • een programmeur
  • een leverancier van gekwalificeerde e-mailadressen

C.
Specifiek. Kwantificeer je doelstellingen tot op de komma. Houd het niet bij vage doelstellingen zoals ‘meer bestellingen’ maar ben exact, bijvoorbeeld, 10 bestellingen per e-mailing, of € 1.000 omzet. Verbind ook specifieke tijden aan een doelstelling zodat je na die periode kunt evalueren of je je doelen hebt gehaald en kunt overleggen over het falen of succes met als doelstelling je verder te verbeteren.

Stap 2 Analyseer je doelgroep en ontwikkel persona’s

Voor elke marketing communicatie moet je eerst bepalen wie je doelgroep is. Voor wie is jouw aanbod perfect geschikt. Wie gaat er gebruik van maken? Wie wil er ook voor betalen?
Schrijf je persona uit op basis van deze antwoorden. Dan leer je hem of haar beter begrijpen waardoor je ziet waaraan behoefte is en wat ze zoeken. Daardoor kun je gerichter communiceren. Heb je geen idee hoe je een persona kunt ontwikkelen. Lees dit artikel waar we antwoorden geven op jouw vragen. Link ….

Voorbeeld van een persona. Visual ….

Stap 3. Bouw een lijst met e-mailadressen op

Nu kun je beginnen met het zoeken naar e-mailadressen onder jouw doelgroep waarmee je in contact zou willen komen. Om met succes deze stap de doorlopen heb je onder andere 2 diensten nodig:

  1. Software waarmee je e-mailadressen kunt vinden
  2. Marketingmiddelen waarmee je e-mailadressen kunt oogsten
  3. E-mailadressen verificatie

Ad 1
Er zijn meerdere online en offline softwareapplicaties beschikbaar waarmee je e-mailadressen kunt vinden via websites en sociale media. Sommige tools werken via sociale media, sommigen doorzoeken websites en andere genereren e-mailadressen op basis van domeinnamen.

Ad. 2
Er zijn ook leveranciers van gekwalificeerde e-mailadressen op basis van opgebouwde of nieuw op te bouwen bestanden die in de loop van de tijd worden beheerd en ontwikkeld. Als voorbeeld: er zijn webmasters die online producten verloten onder de voorwaarde dat de deelnemers als tegenprestatie hun e-mailadres beschikbaar stellen. Natuurlijk kun je ook de door jouw zelf opgebouwde bestanden gebruiken om meer e-mailadressen te verzamelen.

Ik heb een aantal populaire e-mailverzameltools in een artikel weergegeven. Link ….

Ad. 3
Zodra je een e-mailadressen bestand hebt opgebouwd moet je de kwaliteit ervan gaan bepalen. Met een e-mailverificatietool kun je controleren of e-mailadressen de correcte opbouw hebben en of ze ook daadwerkelijk bestaan.
Als je je bestand met e-mailadressen goed opgeruimd houdt verhoogt dit ook de bezorgratio en je reputatie als verzender. Ik vertel je meer over e-mail verificatie in dit artikel. Lees meer …

Stap 4: De doelgroep segmenteren

Het belangrijkste doel van elke e-mailmarketing campagne is het bereiken van de mensen die waarschijnlijk zullen converteren op precies het goede moment, op een manier die de doelgroep aanspreekt en ze overtuigt tot het opnemen van contact of het aankopen van een dienst of product.

Om op alle aspecten te scoren moet je starten met segmentatie: deel alle adressen in in segmenten op basis van specifieke kenmerken. Jouw e-mailings zullen beter gepersonaliseerd worden en winstgevender zijn als je goed gespecificeerde segmenten hebt. Lees hierover meer in mijn handleiding ten aanzien van segmentatie en personalisatie technieken. Link ….

Stap 5: Gebruik geautomatiseerde hulpmiddelen voor e-mailmarketing

Het is niet langer van deze tijd om e-mailings handmatig te versturen als er zo veel manieren zijn om het proces te automatiseren. Professionele e-mailmarketeers gebruiken deze gereedschappen omdat het tijd bespaart en dus winstgevender is. Zo kun je met behulp van e-mail druppel campagnes je hele e-mailcommunicatie automatiseren en koude leads langzaam opwarmen tot interessante prospects.

Lees meer: https://zapier.com/learn/email-marketing/drip-marketing-campaign/

Druppel campagnes voeren alle complexe logica uit zonder dat jij dit hoeft te bewaken. Stel het in, plan het, maak triggers aan en verzorg geautomatiseerde follow up op basis van bepaald gedrag zoals ‘opens’ en ‘clicks’, dit alles zo veel mogelijk gepersonaliseerd in combinatie met de menselijke kant van e-mailteksten.
Eenvoudige vormen van druppel marketing zijn ‘de vraag om een review’ die vanuit het systeem verstuurd wordt 10 dagen nadat een bestelling is geplaatst of een ‘verloren winkelmandje’ melding als een bestelling / betaling niet is afgerond.

E-mail druppel campagne tools hebben heel veel voordelen waaronder:

a. inzetbaar voor meerdere doelen
b. betaalbaar
c. zeer goed te personaliseren
d. extreem lage spam factor

Stap 6: Schrijf en ontwerp jouw e-mail teksten en beeldmateriaal

Een e-mail meesterwerk opstellen is niet eenvoudig. Je moet aandacht geven aan elk detail, van onderwerp tot handtekening. Als je een beperkt budget hebt probeer je zoveel mogelijk zelf te doen. Maak gebruik van deze tips om te komen tot een e-mailing die converteert:

  • Zorg voor een herkenbare afzender;
  • Houdt het onderwerp kort en prikkelend;
  • Test meerdere ‘preheader text‘ met als doel de openratio te optimaliseren;
  • Spreek de ontvanger zo vaak mogelijk bij zijn voornaam of achternaam aan (met een hoofdletter);
  • Ben netjes en spreek je dank uit;
  • Korte e-mail tekst, streeft naar minder dan 250 woorden;
  • Schrijf in 100% correct Nederlands en blijf oprecht, menselijk;
  • Schrijf over voordelen van jouw product en niet over kenmerken;
  • Deel alleen dat wat noodzakelijk is;
  • Zorg voor visuele Call To Actions (CTA), duidelijk herkenbare knoppen of verwijzingen naar ‘specifieke informatie’;
  • Verzorg een nette voettekst met daarin je naam, bedrijfsnaam, functie en contactinformatie.

Stap 7: Ontwikkel een e-mailmarketing campagne

En dan komen we nu bij het meest spannende deel van dit onderwerp: het opbouwen van een e-mailmarketingcampagne.

Vandaag kiezen we voor Mailerlite omdat het:

  1. gratis is tot 1.000 ontvangers
  2. je een onbeperkte hoeveelheid e-mails mag versturen naar deze ontvangers
  3. je zelf meerdere afzender adressen kunt aanmaken en het ook veranderen
  4. je geautomatiseerd je e-mailing kunt personaliseren
  5. het mogelijk is om automatisch een herhaling of follow up te sturen
  6. nauwkeurige real time tracking van de aantallen
  7. ook de betaalde versie in vergelijking met marktleider MailChimp de helft zo duur is
  8. de helpdesk goed bereikbaar en deskundig is
  9. ze een goede reputatie hebben
  10. er meerdere goede plug-ins beschikbaar zijn voor integratie in bijvoorbeeld WordPress en WooCommerce.
  11. Pfff, nu weet ik het even niet meer, o, ja, het is echt zeer eenvoudig in gebruik met meerdere gratis templates. Klikken, slepen, klaar.

Een belangrijke vraag die je jezelf moet stelling is: ‘wanneer moet ik de e-mailing versturen?‘ Als het goed is heb je inmiddels een persona beschreven en weet je dus precies hoe jouw doelgroep eruit ziet en wat hij / zij op welk moment doet en waar hij of zij mee bezig is. Pas het moment van e-mailing daarop aan.

Wat is het beste moment?

In de praktijk wordt 11 uur ’s ochtends als een goed moment ervaren, enkele uren nadat het werk is begonnen. In de praktijk geeft dit de beste open en reactieratio’s. Houd natuurlijk rekening met de tijdzone als je internationaal actief bent en mail niet te veel in het weekend. Dat wordt vaak als storend ervaren.

Wat is een goede interval of frequentie?

In de praktijk is het verkeerd om vaak e-mails te versturen zoals 2 per dag zoals het ook niet gewaardeerd wordt wanneer je elke dag opvolgberichten verstuurt (bv. verloren winkelmandje of vraag om beoordeling). In de businesss to business wordt een frequentie van 1 of 2 keer per maand gewaardeerd door iets meer dan 60% van de doelgroep.

Hoe veel follow-up berichten ga je sturen?

Op basis van een Amerikaans onderzoek blijkt dat follow up e-mailberichten vaak een grotere reactie ratio hebben dan de eerste oorspronkelijk e-mailing. Het blijkt zelfs dat meer beter is. Een e-mail met 4 tot 7 follow ups presteert zelfs 3 keer beter (27%) dan eentje met 1 tot 3 opvolgingen (9%). Ik twijfel of dit ook van toepassing is op de Nederlandse bevolking. Je kunt het testen door middel van een steekproef op je bestand.

Welke elementen moet ik in mijn campagne inbouwen?

Dit is natuurlijk afhankelijk van de door jou gestelde doelen maar sommige elementen kun je in elke campagne opnemen afhankelijk van de status van jouw prospect.

  1. Het eerste e-mailbericht op een koude prospect. Dit bericht moet vriendelijkheid en behulpzaamheid uitstralen.
  2. Follow up e-mail op een koude prospect. Het doel moet zijn de prospect aan te zetten tot een reactie bijvoorbeeld op een vraag die je stelt aan het einde.
  3. Content e-mail. Speciale, relevante inhoud is de manier om interesse op te wekken bij een prospect.
  4. Speciale aanbiedingen. Deze verstuur je aan prospects die al opgewarmd zijn. Denk daarbij aan prospects die de laatste berichten hebben geopend en gelezen. Dat is mogelijk door middel van segmentering.
  5. Uitnodigings e-mailberichten. Je kunt mensen uitnodigen voor online en offline evenementen.

Stap 8. Analyseer de campagne statistieken.

In de regel levert e-mailmarketing software goede gedetailleerde campagne statistieken. Sommigen alleen als je een betaald abonnement hebt maar Mailerlite geeft deze informatie ook als je het gratis plan gebruikt.

Denk aan getallen of informatie ten aanzien van het aantal verstuurde berichten, het aantal bezorgde berichten, het aantal berichten dat geopend is, de CTR, het aantal reacties, uitschrijvingen en de bounces.

Het aantal keren dat een e-mail is geopend geeft aan hoe aansprekende het onderwerp was voor de doelgroep. Als dit percentage laag is dan moet je eerst een test doen op het onderwerp. Dat is mogelijk met behulp van een geautomatiseerde A/B test.

De CTR geeft inzage in de mate waarin mensen blij waren met de inhoud van je mailbericht. Het betekent dat ze op een knop of link in je e-mailing hebben geklikt die verwijst naar bv. je website, sociaal profiel pagina, YouTube kanaal of telefoonnummer.

De vraag om meer informatie ratio is het meest belangrijk. Dit zijn de meest geïnteresseerde prospects en het is belangrijk dat je ze snel te woord staat.

Een hoge percentage uitschrijvingen betekent dat de omvang van je lijst afneemt. Echter, als je een uitschrijflink opneemt in je e-mailing kun je voorkomen dat mensen je mail als SPAM kenmerken bij bv. Google of Microsoft en andere spamfilters. Je moet er echter alles aan doen om te voorkomen dat mensen zich uitschrijven! Lees meer ….

Bounces zijn e-mails die niet aankomen bij de ontvanger en geretourneerd worden naar de verzender of de verzendende service. Dit is iets wat je wilt voorkomen omdat het er zelfs voor kan zorgen dat je geblokkeerd wordt door je Email Service Provider. Daarom moet je alle e-mailadressen voor gebruik controleren met behulp van een e-mailverificatietool.

Dit zijn de tips die je zeker moet onthouden:

Hoewel e-mailmarketing met een beperkt budget erg winstgevend kan zijn is het niet het enige marketingmiddel dat je moet inzetten. Het is onmogelijk om via e-mailmarketing de hele doelgroep te bereiken en alle marketing communicatie doelstellingen te bereiken. Het is verstandig om e-mailmarketing te combineren met andere marketingmiddelen. Vaak zijn deze wat duurder om in te zetten maar dat wil niet zeggen dat ze minder winstgevend zijn.

Telefonische follow up van geïnteresseerden
Een hele mooie combinatie is bijvoorbeeld e-mailmarketing en telemarketing. Je kunt met e-mailmarketingsoftware heel goed zien we een e-mail geopend heeft en waar de interesse van de respondent naar uit gaat. je kunt dan door middel van een telefonisch contact proberen de relatie verder uit te bouwen. Het lijkt wellicht wat opdringerig maar een bekende trainer zij mij ooit: ‘het is de toon die de muziek maakt.’ Een goed geluid, een prettige introductie, de juiste rust en timing maken vrijwel elk telefoontje tot een prettig gesprek. Ja, respondenten zullen schrikken van jouw contact maar als je de bedoeling uitlegt zullen ze je professionaliteit waarderen.

Social media marketing (SMM)
Sociale media zijn niet meer weg te denken in de marketingmix en het belang neemt alleen maar toe. Het omvat alle netwerken waaronder Facebook, LinkedIn en Instagram maar denk ook eens aan Pinterest, Twitter en Tik Tok. Via deze media publiceer je teasers die refereren naar bijzonder content die te vinden is op je website. Je kunt natuurlijk ook de hulp van een SMM specialist inhuren. De kosten zijn afhankelijk van de hoeveelheid tijd voor het opstellen van een strategie en de daaruit volgende content creatie (copywriting, fotografie, videografie).

Koude telefonische acquisitie
Een telesales medewerker kan 8 tot 15 inventariserende telefoontjes per uur uitvoeren. De prijs van een telefoontje varieert tussen de 2 en 4 euro. Het is een eenvoudige methode om een adressenbestand op te bouwen.

Link building
Bij linkbuilding wissel je links uit met andere websites. Het kan helpen bij het verbeteren van je backlink profiel waardoor Google jouw website een hogere beoordeling zal geven waardoor je SERP verbetert. Er zijn een aantal gratis methodes:

Publicaties uitwisselen
Zoek een nieuws- of branche specifieke site die de zelfde doelgroep aanspreekt en vraag de redacteur of jij een artikel mag schrijven voor dat kanaal. Als je volhoudt zul je redacteuren van relevante sites zo ver krijgen.

Crowd marketing
Dit vereist tijd en aandacht, het is een kwestie van doen. Vind groepen op sociale netwerken, bezoek fora en chatomgevingen, laat berichten en commentaren achter en breng jouw product onder de aandacht. Een voorbeeld van een platform is Higher Level (voor ondernemers) en Quara in het algemeen. Je kunt berichten die je publiceert via je eigen kanaal pushen via deze relevante kanalen.

Influencer marketing
De laatste jaren neemt ook het belang van influencer marketing verder toe. Dit geldt zowel voor de zakelijk als ook voor de particuliere sector. Dat laatste is wellicht het meest voor de hand liggend waarbij ‘de jeugd van tegenwoordig’ nog enkel via influencer informatie tot zich neemt en nog maar zelden de geijkte kanalen als radio en tv gebruikt. Deze influencers – bekende mensen – zijn vaak trendsetters dus overweeg het om een samenwerking op te zetten.

Tot zover mijn artikel over e-mailmarketing met een beperkt budget. Rest mij nog jou heel veel succes te wensen met je eerste e-mailmarketingcampagne en weet, als je niets probeert gebeurt er ook niets. Het allerbelangrijkste is dat je het doet.

Met vriendelijke groet,

Remo Natali

NS
Ik werk zelf met Mailerlite. Ik noem dit altijd de runner up in e-mailmarketing. Underdogs zijn altijd extra gedreven om het goed te doen en het is goed om met gedreven mensen samen te werken.