Usabilitytesting

Usability testing kan als zéér schokkend ervaren worden

Er is één groep mensen die bepaalt hoe goed uw website scoort; de bezoekers. Zij gebruiken uw website. Door middel van gebruikersonderzoek met proefpersonen komen wij erachter hoe goed uw website in elkaar zit.

Moeten mensen denken? Gemiste omzet!

Mensen willen niet denken. Maak het ze dus makkelijk; super gemakkelijk. Kan elke bezoeker vinden wat hij zoekt? Zijn er knelpunten die bij het bestellen naar voren komen? Moet uw bezoeker nadenken en onnodig vaak klikken om zijn doel te bereiken?  Gebruikersonderzoek helpt ons aan het antwoord op al deze vragen en nog veel meer.

Hoe is een gebruikersonderzoek opgebouwd?

  1. We bepalen maximaal 2 doelgroepen (persona’s);
  2. Wij bedenken en beschrijven (maximaal) 7 taken per doelgroep;
  3. Wij selecteren, zonder te veel poespas, 7 gebruikers per doelgroep;
  4. Wij nodigen 3 gebruikers uit op een ochtend binnen nu en twee weken;
  5. Wij laten de gebruikers de 7 taken uitvoeren via hardop denken en browsen;
  6. Het onderzoek nemen wij op met een gratis screenrecorder;
  7. Na 3 gebruikerstesten van maximaal 1 uur vatten wij de belangrijkste knelpunten samen in een puntenlijst van maximaal 25 punten;
  8. Tijdens de lunch bepalen wij – webmaster, marketingmanager, programmeur en consultant – welke knelpunten verholpen gaan worden;
  9. In de navolgende 5 dagen worden de knelpunten verholpen

Een gebruikersonderzoek kost u slechts € 295, –

Succesvolle businesscase

Voor Woods, een kinderkleding webshop, is eind 2016 een gebruikersonderzoek uitgevoerd. Op basis van de resultaten is de site aangepast op 7 punten. De conversie (van kijker tot koper) is gestegen met 17%.

Deze gebruikerstests én de daarop volgende ‘reparaties’ zijn binnen 19 uur uitgevoerd. Een investering van minder dan € 2.000,-. De omzetgroei – extrapolatie op basis van de resultaten van 2 weken – lijkt met ruim € 85.000 toe te nemen op jaarbasis. Een waarschijnlijke winsttoename van ruim € 35.000,-. Wanneer mogen wij voor u aan de slag? Bel mij voor een afspraak.

Tip voor meer rendement

Voordat u ons een usabilitytest laat uitvoeren plannen wij eerst een expertreview in. Zo haalt u meer rendement uit de usabilitytest omdat de echt duidelijke knelpunten eerst worden verholpen en er dus meer aandacht is voor de optimalisatie. Laat uw site dus altijd eerst beoordelen door een expert.

Wat is de ideale procedure bij het verbeteren van een website?

Stap 1. – Expertreview
Stap 2. – Verhelpen van de belangrijkste knelpunten
Stap 3. – Usabilitytest
Stap 4. – Verhelpen van de belangrijkste knelpunten
Stap 5. – Evalueren resultaten

Een website is nooit af; goed kan altijd beter!

Usabilitytesting is een iteratief proces. Een website is nooit af omdat de wereld erom heen verandert. Technologie ontwikkelt zich, de markt ontwikkelt zich, uw concurrent ontwikkelt zich en dus ook uw doelgroep ontwikkelt zich. En u, wat doet u?

Bel ons voor een vrijblijvende kennismaking via 026 44 30 117 of stuur mij een vraag.

Bewaren

Bewaren

Bewaren