Influencer marketing

Soms raak je zo verstrengeld in jargon dat je vergeet hoe het moet klinken voor buitenstaanders. Zo ook bij FirstOnline. Wij hebben het vaak over influencer marketing en hoe dit marketinginstrument een elementair onderdeel moet worden van jouw merkstrategie. Dagelijks maken wij gebruik van influencer marketing zodat we bijna vergeten dat niet iedereen wat het betekent!

Daarom heb ik vandaag dit artikel geschreven waarin ik influencer marketing definieer en je uitleg waarin het verschilt van andere marketingmiddelen. Ook wil ik je aan het denken zetten over de manier waarop wij influencer marketing voor jouw merk kunt laten werken door de unieke kenmerken te beschrijven.

Wat is influencer marketing?

Influencer marketing is een marketinginstrument dat zich richt op het inzetten van toonaangevende personen bij het promoten van jouw merk in een grotere markt. In plaats van je direct te richten tot een grote groep consumenten inspireer, huur of betaal je influencers om jouw verhaal te vertellen aan zijn of haar doelgroep die dus ook jouw doelgroep is of wordt. Influencer marketing wordt gezien als het nieuwe adverteren. Reclame vertrouwen we niet meer, bloggers wel.

wat is influencer marketing

Influencer marketing gaat vaak hand in hand met andere vormen van marketing zoals social-media marketing en content marketing. De meeste influencer campagnes hebben in de regel ook een social-media component waarbij wij van influencers verwachten dat ze jouw verhaal verder vertellen via hun eigen sociale kanalen. Veel influencer campagnes omvatten ook het creeeren van content die hetzij door jou zelf wordt aangeleverd of specifiek door de influencer zelf wordt gerealiseerd. Hoewel social-media en content marketing dus vaak een onderdeel uitmaken van influencer campagnes zijn het geen synoniemen.

Influencer marketing is goed voor een 11 keer hogere ROI in vergelijking met andere vormen van digitaal adverteren.

Influencer Marketing is hardst groeiende en meest kosten effectieve marketing kanaal

Forbes

Wat is het verschil tussen ‘mond-op-mond’ en influencer marketing?

Hoewel sommige mensen mond-op-mond en influencer marketing als term met elkaar uitwisselen is er sprake van een enorm verschil tussen beide disciplines. Waar influencer marketing op conceptueel niveau inhoudt dat je sleutelfiguren motiveert om hun invloed te delen met vrienden en familie is mond-op-mond de feitelijke weg waarlangs de communicatie gaat vloeien. Influencer marketing maakt dus per definitie gebruik van mond-op-mond. Echter, niet alle mond-op-mond campagnes worden gestuurd door influencer marketing.

Is advocacy marketing het zelfde als influencer marketing?

wat is mond op mond reclame

Advocacy marketing moet je zeker niet verwarren met influencer marketing. Advocacy marketing is een marketingstrategie waarmee je medewerkers, tevreden klanten, fans en partners betrekt in je marketingplan. Een merk kan bijvoorbeeld haar meest tevreden klanten omtoveren tot een social salesforce om groei te stimuleren. Het delen kan plaats vinden via bijvoorbeeld product reviews of klant referenties.

Met influencer marketing ben je meer gericht op het vinden van influencers, niet noodzakelijker wijs ook klanten, die jouw verhaal verder vertellen. Een andere onderscheidende factor tussen influencer marketing en advocacy marketing is dat influencer in de regel betaald worden hetzij in euro’s of in gratis producten. Advocacy marketing richt zich minder op het vergoeden of betalen maar meer op het uitbaten van bestaande brand / merk loyaliteit om zo het aantal fans kunt vergroten.

Wat zijn de kerncomponenten van influencer marketing?

Omdat influencer marketing een vakgebied op zich is zijn er een aantal unieke componenten bij het opbouwen van een campagne. Hieronder beschrijf ik een aantal stappen dat wij doorlopen bij de inzet van dit middel bij onze relaties.

  1. Identificeer de leidende merk of product influencers, het zijn door middel van deskresearch of maak gebruik van self service platforms zoal Linkpizza of Hulc op zoek nar bloggers, Instagrammers, YouTubers en Facebookers die snappen hoe je gesponsorde content moet presenteren;
  2. ontwikkel een marketing campagne gericht op deze influencers;
  3. ontwikkel een tweede marketing campagne om een groter bereik;
  4. registreer data ten aanzien van bereik, verkopen en merkidentiteit.

Als jij werkt voor een merk en je hebt interesse in influencer marketing, stuur ons dan een bericht via de chat of bel even 026 44 30 117