Social media marketing

Social media marketing via Facebook, LinkedIn en Twitter: met 1 bericht naar 400 fans bereik je 40.000 mensen binnen je doelgroep!

Deze vorm van marketing omvat het actief aanspreken van de bestaande doelgroep waarbij een hefboomeffect wordt gerealiseerd. Jouw doelgroep geeft goede informatie doort binnen zijn of haar eigen netwerk. Dat gebeurt tegenwoordig via Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter. En onderschat ook zeker niet de kanalen Pinterest en Tumblr.

Jouw doelgroep omvat alle bestaande klanten, leveranciers, fans en iedereen die geïnteresseerd is in jouw onderneming, product, merk of persoon en de activiteiten die daar bij horen.

Wat is jouw favoriete kanaal?

Ik zelf ben pas sinds 2017 actief op Instagram. Ik heb mij geabonneerd op diverse publishers en het viel mij op dat ik binnen een maand eerder de Instagram app opende dan de Facebook app. Was ik voorheen een fanatiek Facebook gebruiker op zoek naar boeiende informatie nu merk ik dat ik met name voor mijn hobby’s veel sneller gebruik maak van Instagram. Als ik het kort mag samenvatten dan is bij Facebook de tekst primair en daarna de foto terwijl Instagram 100% werkt vanuit een foto (of video). Pas na een actie (gebruikers klik of swipe) wordt extra informatie getoond mits die is ingevoerd door de publisher.

Hoe kun je dit nu zakelijk inzetten?

Omdat de aandacht verschuift van tekst naar beeld is er veel werk voor vormgevers, fotografen en videografen. Er zijn ook online tools waarmee je een verleidelijke infographic kunt opmaken zonder al te veel kennis van fotobewerkingssoftware.

Ook ondernemers die B2B werken kunnen de doelgroep verleiden met interessante beeldmateriaal; wij gebruiken daarvoor de term infographic. Natuurlijk is LinkedIn dan het ideale platvorm omdat vrijwel alle besluitvormers een profielpagina hebben via LinkedIn. Ik heb een bondige introductie geschreven specifiek over publiceren van artikelen en berichten via LinkedIn waarin ik de voor- en nadelen tegen elkaar afweeg.