Graanhoeve 17, 6846JA ARNHEM
06 200 17 111
info@firstonline.nl

Linkbuilding

Is jouw site slecht vindbaar in Google? Start met linkbuilding!

Jouw site heeft inkomende links nodig. Inkomende links zijn verwijzingen naar jouw site vanuit andere, bij voorkeur relevante, websites. Denk aan links vanuit de website van jouw afnemers, leveranciers, merken, sponsors en fans. Ook links op relevante blogpagina’s en online magazines doen het goed.

Linkbuilding specialist in Arnhem

Linkbuilding is belangrijk voor de vindbaarheid van websites. Google gaat ervan uitgaat dat jouw site een hoge kwaliteit heeft wanneer andere relevante sites naar jouw site verwijzen. Dit wordt beloond met een hoge positie op de SERP (de organische resultaten pagina van Google);  dat is toch wat jij wilt?

FirstOnline. is jouw specialist voor linkbuilding. Wij werken bij voorkeur in een straal van 25 rondom Arnhem en Nijmegen. Wij werken graag samen en persoonlijk contact vinden wij prettig en bevordert de kwaliteit en dus het resultaat!

Wat is linkbuilding?

linkbuilding arnhem eindhovenEen link is een verwijzing – in een tekst of afbeelding op een webpagina – die de bezoeker doorstuurt naar een andere webpagina, website, foto of bestand. Een bezoeker vindt informatie door links te volgen die hij of zij interessant vindt. Het is dus belangrijk dat jij links krijgt naar jouw website.

Links naar jouw website kunnen spontaan ontstaan. Bijvoorbeeld omdat jij uitstekende content biedt en iemand enthousiast wordt van jouw verhaal. Hij of zij vindt het belangrijk om jouw content te delen met zijn of haar publiek en verwijst dan vanuit de eigen site naar jouw pagina. Meestal moet je moeite doen en zelf actief links vergaren; dat proces noemen wij linkbuilding.

Wij spreken van linkbuilding wanneer iemand gestructureerd tijd besteedt aan het vergaren van links. Dat doe je omdat je jouw doelgroep wilt bereiken via internet. Goede links worden in de regel door een webmaster handmatig aangelegd. Linkbuilding is een combinatie van content publiceren die aanspreekt en jouw stakeholders actief te vragen om deze mooie content te delen.

Linkbuilding is bedoeld om jouw doelgroep te bereiken. Wanneer je bij het opmaken van content enkel en alleen rekening houdt met jouw publiek dan doe je het goed. Google merkt dat aan kenmerken als dwelltime en bounceratio. Je moet beseffen dan inkomende links een zeer belangrijk kenmerk zijn in de waardering van jouw website door Google. Linkbuilding is de online marketing activiteit om meer potentiële klanten te bereiken.

Waarom waardeert Google inkomende links?

Als je zoekt in Google dan zorgt de zoekmachine ervoor dat de meest relevante pagina bovenaan komt te staan. Daarvoor gebruikt Google ongeveer 200 criteria waaronder het aantal links naar uw website. Links wegen zwaar mee in het bepalen van de volgorde van het zoekresultaat. In de basis is een link naar een webpagina een stem voor de webpagina. Een stem van bijvoorbeeld nrc.nl heeft in de regel een hogere waarde dan een link vanuit de persoonlijke blogpagina van ‘Frank en Esther’. De hoeveelheid links en de kwaliteit van elke individuele link worden gebruikt om de autoriteit van uw website te bepalen. Op basis van een zoekopdracht komt dus meest relevante pagina met de hoogste autoriteit bovenaan te staan.

Het algoritme van Google en de waardering van links is voortdurend in ontwikkeling. Onthoudt daarom deze opmerking van Google: ‘Focus op de gebruiker en al het andere komt je toe’. Linkbuilding doe je dus voor de (be)zoeker maar houdt wel rekening met optimalisatie.

V.A.S.A. – Volume Autoriteit Snelheid Anchortekst

Niet alle links zijn gelijk.

  1. Het algoritme van Google waardeert jouw site op basis van link volume. Dus hoeveel sites verwijzen er naar jouw site.
  2. Daarnaast hebben inkomende links vanuit een belangrijke site een hogere waarde dan links van onbelangrijke sites.
  3. Ook de toename van het aantal inkomende links over een periode is belangrijk omdat Google ook nieuwkomers een kans wil geven (velocity).
  4. Tot slot is de anchortekst – de tekst waarover de link is gelegd – van belang. Je moet dus niet alleen zorgen voor links vanuit jouw bedrijfsnaam. Ook een link van bedrijfsnaam in combinatie met een goede zoekterm is belangrijk.

Tip 1: Zoek het binnen je eigen netwerk

Een van de methodes voor een hoger bereik is zorgen voor meer inkomende links. Met linkbuilding vraag je om een vermelding op de kanalen die door jouw publiek worden gebruikt. Een heel eenvoudige manier om kwalitatieve inkomende links te krijgen is door je leveranciers om een verwijzing te vragen. Vraag elk merk een link te plaatsen naar jouw www … winkel. Als je dit consequent volhoudt dan heb jij op den duur een hele rits verwijzingen en groeit jouw pagina in aanzien (page authority) en dus jouw positie in Google.

Vanuit mijn ervaring zijn on page SEO en linkbuiding de 2 belangrijkste marketingtechnieken op weg naar meer bezoekers.

Tip 2: Kijk naar je concurrenten

Met de juiste software kun je heel snel inzicht krijgen in de inkomende links van jouw concurrenten en de pagina’s waarop zij erg goed ranking in Google. Bekijk deze pagina’s en herschrijf en verbeter ze. Neem daarna contact op met de webmasters van de sites die naar jouw concurrenten linken en probeer ook een verwijzende link te krijgen.

Tip 3: Gun jezelf de rust

Al meer dan 15 jaar maken wij gebruik van diverse linkbuilding technieken. Deze kennis en onze geoptimaliseerde werkmethode stellen wij beschikbaar. Met veel plezier starten wij met linkbuilding voor jouw bedrijf. Neem gewoon even contact met ons op.