De 8 belangrijkste Google ranking factoren in 2018

Hoe krijg jij een toppositie binnen Google? In dit artikel beschrijf ik de 8 belangrijkste ingrediënten. De 8 belangrijkste Google ranking factoren anno 2018.

Het is geen geheim dat het Google ranking algoritme is samengesteld uit meer dan 200 componenten of signalen. En omdat deze lijst zo indrukwekkend is kan het erg uitdagend zijn voor een gewoon mens met slechts 24 uur in een dag.

Gelukkig, SEO gaat niet over elk klein detail op orde hebben; het gaat over prioriteiten stellen. In dit artikel geven wij een overzicht van de 8 belangrijkste Google ranking factoren gebaseerd op branche onderzoek gehouden door Search Metrics, Backlinko en SEO Powersuite. Veel plezier met het doorlezen van dit artikel en met de tips om elk van de 8 criteria goed in te vullen.

A. Backlink SEO

Is dit een verrassing. Natuurlijk niet. Ook in 2018 zijn backlinks de belangrijkste indicator voor autoriteit volgens Google. Hieronder wordt beschreven wat jouw website kan maken of kraken.

1. Link score

Hoe is Google in staat om het concept backlinks om te zetten tot een meetbare ranking factor. In verschillende patenten verklaart Google dat dit gedaan wordt door het rekenen met link scores. Deze score is een combinatie van het aantal inkomende links en de individuele kwaliteit van de link (ook bekend als de pagerank).

De kwaliteit van de inkomende links is een zeer belangrijk onderdeel van jouw score. Echter, probeer te voorkomen dat je goedkope, links van een lage kwaliteit inkoopt anno 2018. Natuurlijk brengt het ook weinig voordeel als links vanuit een en het zelfde domein komen. Zorg voor een gevarieerd linkprofiel. Google zal slechts een link als waardering van jouw domein wegen. Dus, ten aanzien van aantallen, adviseer ik te focussen op inkomende links vanuit een groot aantal verwijzende domeinen.

Het meten van kwaliteit is minder eenvoudig. Hoewel we weten dat PageRank nog steeds een van de belangrijkste factoren is in het Google algoritme is deze waarde publiekelijk niet langer beschikbaar. Gelukkig zijn er behoorlijk betrouwbare alternatieven gebaseerd op de oorspronkelijke PageRank formules waaronder de recent gelanceerde InLink Rank van SEO PowerSuite.

2. Anchor text

Ook de anchor text is belangrijk bij het ontvangen van backlinks. Net als de inhoud van jouw pagina vertelt de anchor text van een backlink aan Google waar jouw site over gaat en waarop hij gewaardeerd moet worden. Het is natuurlijk belangrijk om te zorgen voor gevarieerde anchor teksten.

Hoe kun je dit optimaliseren?

Het controleren van de inkomende links van jouw concurrenten is een goede manier om te begrijpen voor hoeveel inkomende links je moet zorgen en dus hoeveel werk je te doen hebt. Om dit te kunnen doen heb je een stukje software nodig waarmee je diverse linkprofielen van je concurrenten kunt vergelijken op diverse criteria. SEO SpyGlass heeft de module ‘Domain Comparison’ waarmee je dit zeer deskundig kunt doen. Start de tool en maak een nieuw project aan voor je site. Via Domain Comparison kun je dan de individuele sites van je concurrenten toevoegen. Binnen enkele minuten heb je vervolgens inzage in jouw linkprofiel in vergelijking met dat van jouw concurrenten.

B. Inhoud

We weten het allemaal … content is king. Maar wanneer vind Google dat content een goede kwaliteit heeft. Hieronder beschrijf ik de 3 belangrijkste criteria:

3. Keyword gebruik

De titel blijft het meest relevante criterium voor Google. Het gebruik van zoektermen en variaties op zoekterm combinaties blijft anno 2018 nog steeds de meest belangrijke factor. Hoe dichter aan het begin, hoe beter. Ook de meta description van een pagina heeft een enorme invloed op de resultaten maar is in mindere mate van belang. Vergeet natuurlijk niet om de zoektermen ook in de basis tekst te verwerken en bedenk dat de H1 tag de hoogste SEO waarde heeft.

4. Lengte

In zijn handleiding geeft Google aan dat de hoeveelheid woorden van invloed is op de algemene waardering van een pagina. Natuurlijk is er geen ideale lengte om je aan vast te houden maar zoals Google het stelt: ‘je moet zoveel woorden gebruiken als dat nodig is de bezoeker van de tevreden te stellen’ en dit is dus afhankelijk van het doel van de pagina. Als je een goed beeld wilt krijgen van de hoeveelheid tekst die nodig is dan moet je gewoon pagina’s bekijken die ten aanzien van dit onderwerp op dit moment goed ranken en leer van hun strategie.

5. Begrijpelijkheid

RankBrain, gelanceerd in 2015, maakt deel uit van Google’s Hummingbird algoritme en is van invloed op elke zoekopdracht.

Hoe beïnvloed je bovenstaande 3 criteria?

Met WebSite Auditor kun je je website beoordelen op diverse ‘on page’ factoren waaronder het gebruik van zoektermen en tekstlengte. De software is ook in staat om de begrijpelijkheid van jouw site te beoordelen en maakt gebruik van het TF-IDF algoritme en komt met adviezen op basis van de resultaten van je belangrijkste concurrenten.

Na het starten van de app maak je een project aan en ga je naar ‘Content Analysis. Voer de pagina URL in die je wilt optimaliseren en voer enkele belangrijke zoektermen in. Bekijk de on-page statistieken en aanbevelingen ten aanzien van zoektermen en vergelijk dit met dat van je concurrenten (extra tab) om te zien hoe zij er mee omgaan.
Kijk daarna naar het aantal woorden in de standaard teksten en kijk hoe dit zich verhoudt ten opzichte van de concurrenten.

Ten slotte, ga naar het TF-IDF dashboard voor een lijst van termen die door jouw concurrenten gebruikt worden (RankBrain) en speciaal advies voor jouw content. Gebruik deze inzichten als inspiratie om jouw pagina te verbeteren en begrijpelijker te maken.

Dan is het tijd om je pagina’s te gaan aanpassen in je eigen CMS.

C. Technische SEO

De technische basis van jouw website is van invloed op jouw SEO. Hieronder de 2 belangrijkste criteria ten aanzien van je ranking:

6.  Pagespeed.

Google verwacht dat je pagina binnen 2 seconden of sneller kan laden en dit is officieel bevestigd. De snelheid heeft ook een enorme invloed op de gebruikerservaring (UX). Langzame pagina’s hebben een hogere bounce rate en lagere conversie cijfers. De belangrijkste belemmeringen zijn niet gecomprimeerde bronnen: scripts, afbeeldingen en CSS bestanden

7. Mobiel vriendelijk

Een pagina die goed draait op smartphones wordt ook binnen mobiele zoekmachines goed gevonden. Omdat bijna de helft van alle zoekopdrachten via mobiel worden gedaan kun je nagaan hoe belangrijk dit is. Dit belang zal alleen maar toenemen.

Hoe pas je dit aan?

Om te testen of jouw site voldoet aan de Google richtlijnen en de gewenste snelheid maak je gebruik van Content Analysis / Page Audit in de WebSite Auditor software en wissel naar technische factoren. Test de Page usability (Mobiel) en Page speed en klik op alle kenmerken die waarschuwingen geven en bekijk de details en de adviezen.

D. Gebruiksgemak

De discussie over het toepassen van gedrags factoren bij het bepalen van de ranking blijft aanhouden. Maar zoals Google het zelf stelt: ‘De zoekende gebruikers is vaak de beste maatstaf dus als zij een bepaald zoekresultaat selecteren dan zal dit ook wel het meest relevante zoekresultaat zijn en in ieder geval meer relevant dan de andere zoekresultaten er om heen.

8 belangrijkste Google Ranking Factoren8. Door klik verhouding

De CTR (door klik verhouding) op de SERP (zoekmachine resultaten overzicht) is het aantal keren dat er op één specifiek zoekresultaat is geklikt in verhouding tot het totale aantal vertoningen van dat ene specifieke zoekresultaat op de resultaten pagina.

In zeer veel Google patenten wordt de CTR genoemd als ranking criterium. Onderzoeksbureau SearchMetrics toont in een studie ook aan dat de CTR en de ranking het meest aan elkaar verbonden zijn.

Natuurlijk, dit verband is iets anders dan de oorzaak maar het valt moeilijk te ontkennen dat dagelijkse praktijk voorbeelden aantonen dat een verhoging van de CTR direct tot een hogere ranking lijdt.

Hoe optimaliseer je dit?

Bepaal eerst wat je huidige SERP CTR is. Dat doe je via het Google Search Console. Daarbinnen klik je op Zoekverkeer en vervolgens op Zoekanalyse. Selecteer vervolgens de checkboxjes:

  1. Klikken
  2. Vertoningen
  3. CTR
  4. Positie

8 Google ranking factoren 2018Dan krijg je volledige inzage in de zoektermen en de resultaten. Hoewel de CTR gemiddeldes afhankelijk zijn van de zoekopdrachten hebben we toch een aantal vuistregels:

  1. Een 30% CTR resulteert in een no. 1 positie
  2. Met een CTR van 15% scoor je een no. 2 positie
  3. En met 10% sta je ook nog op het podium, no. 3 it is.

Waar wil jij staan? Boven de vouw gebeurt het! Je kunt blij zijn met positie 4 tot aan met 10 maar wellicht scoort positie 10 zelfs beter dan 4! En op pagina 2 .. daar kun je een lijk begraven. Dus is het belangrijk om top 3 posities te scoren op je zoekterm combinaties.

Soms zijn de CTR’s lager dan zoals hierboven beschreven. Dat biedt kansen en is dus laag hangend fruit. Denk erover na hoe je jouw snippet klikwaardig kunt maken of kijk het trucje af van jouw concurrenten die het beter doen. Om jouw snippet te bekijken kun je gebruik maken van WebSite Auditor. Klik op Content Analysis en bekijk het resultaat. Je kunt het natuurlijk ook via Google zelf raadplegen of via een handige SEO plug-in. Belangrijk is dat deze snippet optimaliseert. Zie het als een advertentietekst. Die maak je toch ook optimaal?

Conclusie t.a.v Google ranking factoren

SEO is complex en voortdurend in ontwikkeling. Het is begrijpelijk dat je je niet kunt richten op alle aspecten en dat hoeft ook niet! Je moet prioriteiten stellen en op basis van de 8 Google ranking factoren zoals die hierboven beschreven worden scoor je de beste resultaten. En vergeet niet je concurrenten in de gaten te houden en zorg dat je boven hen blijft staan. Zoals je weet, de top 3 pagina’s zorgen voor 85% van alle kliks. Dus positie no. 4 is goed voor minder dan 10% van alle kliks.

Van alle zoekopdrachten wordt 50% gerealiseerd via betaalde advertenties: SEA

Nieuwsgierig naar de ranking van jouw website?

Vraag de gratis rankcheck aan. Of investeer zelf in RankTracker software. Het kost minder dan 1o euro per maand en scheelt een heleboel tijd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 × 3 =