Bannerformaten

Als je gebruik wilt maken van affiliate marketing dan zul je ook web banners moeten aanleveren. Banners zijn een soort mini advertenties die gebruikt worden door online uitgevers (publishers). Ze zijn er in 10-tallen maten maar wat zijn nou de belangrijkste, meest populaire bannermaten.
In 2014 was,  volgens onderzoek van het IAB,  een fikse stijging in uitgaven te bemerken voor deze vorm van online adverteren. In het eerste half jaar van 2014 stegen de uitgaven zelfs met 16% ten opzichte van hetzelfde half jaar in 2013. Verwachting is dat deze groei de komende tijd nog zal doorgaan. Steeds meer adverteerders verdiepen zich in display advertising en laten banners maken voor hun campagnes. Welke formaten banners worden het meeste uitgeserveerd? In deze infographic een overzicht van de meest gebruikte bannerformaten in Nederland.

Verdeling web en Facebook

De meeste vertoningen van banners zijn op het web met ruim tweederde van het totale aantal impressies. Facebook heeft in de kleine twee jaar dat de Facebook Exchange uit bèta kwam al een behoorlijk aandeel weten te genereren. Met de recente aanpassingen in het algoritme waarbij het krijgen van organische impressies moeilijk wordt als merk, zullen nog meer adverteerders gebruik maken van betaalde advertenties op Facebook het komende jaar.

De populairste bannermaten

Het formaat banner dat het meeste is uitgeserveerd is de leaderboard met 728 x 90 pixels. Dit formaat is vaak te vinden aan de bovenkant van websites. Met ruim een derde van het totale aantal vertoningen is de leaderboard letterlijk en figuurlijk een leader. Ander populair formaat is het gemiddelde vierkant (medium rectangle) met 28% van het totaal.

Toch blijft het belangrijk om  zoveel mogelijk formaten toe te voegen  voor een geslaagde display campagne. Door meerdere formaten toe te voegen, pak je het volledige bereik van jouw te bereiken doelgroep. De overige formaten zullen naar verwachting meer terrein winnen door de opkomst van mobiele display advertenties. De technologie om mobiele advertenties te monitoren wordt steeds beter en daarmee ook de meetbaarheid van de campagnes. In onderstaande infographic van Adcrowd wordt de verdeling weergegeven. First Online beschikt over een eigen ontwerp team voor het ontwerp van een pakkende banner. De beste banner is een banner die converteert. Het concept moet kloppen. Daarna ga je dit vertalen naar meerdere maten. Ook de keuze voor statisch of geanimeerd is belangrijk. Wij helpen u bij die keuze.

meest-gebruikte-bannermaten-copy

Bewaren

Bewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vier × 5 =