Graanhoeve 17, 6846JA ARNHEM
026 44 30 117
info@firstonline.nl

Hoe schrijf ik gepersonaliseerde e-mailteksten

hoe schrijf ik gepersonaliseerde e-mailteksten 002

Een optimale personalisatie heeft heel weinig te maken met het weten van zijn of haar naam en interesses. Het allerbelangrijkste is dat je je eigen merk goed begrijpt. Het ultieme doel van personalisatie is een sterkere en aanhoudende band op te bouwen met jouw abonnees maar vaak wordt vergeten dat een relatie altijd bestaat uit tweeweg-verkeer. Het is niet voldoende dat je van iemand zijn naam kent en weet waar hij woont en wat zijn favoriete hobby’s zijn. Om een relatie te laten ontstaan is het ook belangrijk dat zij iets weten van jou. Het is belangrijk dat je overkomt als een bereikbaar mens en niet als een bedrijf zonder gezicht.

Of je nu zelfstandig ondernemer bent zonder personeel of de marketeer bij een multinational, met personalisatie technieken kun je je menselijke kant laten zien tijdens e-mail communicatie.

  1. Gebruik een echte naam en voeg een foto van jezelf toe
    Een gepersonaliseerd e-mailbericht moet ook afkomstig zijn van een echt persoon. De beste manier om dat te laten zien is door de naam van de afzender te gebruiken en een echte foto te plaatsen. Hierdoor ontstaat een directe binding.
  2. Laat iets zien van je persoonlijkheid
    Probeer jargon te vermijden. ‘Spreek’ vriendelijk op een verhalende manier. Jouw merk zou onderscheidende persoonlijkheid moeten hebben. Via een e-mail kun je dit heel goed tonen. Enthousiaste persoonlijkheden trekken de aandacht.
  3. Zorg ervoor dat je abonnee gemakkelijk kan reageren
    Om te kunnen spreken van een wederzijdse relatie moeten je abonnees ook direct kunnen antwoorden op het bericht van de zender. Zorg ervoor dat het e-mailadres van de afzender persoonlijk is en zorg er ook voor dat dit e-mailadres actief wordt beheerd. Probeer ook altijd een grappige en prikkelende ‘Call-to-Action’ in te bouwen; een knop of tekstlink naar aanvullende content.
  4. Verstuur iets vrolijks :)
    Het is niet nodig dat elk e-mailbericht over jouw ‘business’ gaat. Laat zo nu en dan ook je menselijke kant zien aan je abonnees. Beschrijf anekdotisch of verstuur een video waarvan je denkt dat deze een glimlach tovert op het gezicht van de ontvanger. En … vergeet zeker de verjaardag niet.

Een wederzijdse relatie is gebaseerd op vertrouwen en loyaliteit en dat begint met het delen van jouw personaliteit. Zodra mensen doorhebben dat de mail afkomstig is van een echt mens verandert de dynamiek en zijn mensen sneller geneigd te reageren en de relatie te verdiepen.

De volgende stap

Nu is het tijd om persoonlijke elementen te plaatsen binnen je e-mailbericht. De meeste e-mailserviceproviders waaronder Mailerlite bieden maatwerk velden waarmee je specifieke abonnee details kunt opnemen in de tekst waaronder bijvoorbeeld hun naam, bedrijfsnaam en woonplaats.

Tip 1: Regelgeving

Als je gegevens verzamelt van abonnees is het belangrijk dat je op de hoogte blijft en voldoet aan de meest actuele regelgeving ten aanzien van privacy.

Hoe ontwerp je een gepersonaliseerde nieuwsbrief in Mailerlite?

Mailerlite verzamelt automatisch de abonnee gegevens zoals die worden ingevoerd via de inschrijf- of bestelformulieren waaronder natuurlijk naam en e-mailadres. Je kunt deze data direct invoegen in jouw berichten om het zo persoonlijk mogelijk te maken.

In plaats van een algemeen bericht met de aanhef: ‘Hallo,’ kun je ook gemakkelijk schrijven ‘Hey {$name}’ en, zoals je ziet, verschijnt dan jouw naam als je hem ooit ergens hebt ingevuld.

Hier zijn enkele idee├źn om optimaal gebruik te maken van maatwerk velden:

  1. Personaliseer de ‘onderwerpregel’
    Je kunt de naam van de ontvanger gebruiken in de onderwerpregel waarmee je gemakkelijker de aandacht trekt in een volle e-mailbox. Zodra een abonnee zijn ‘inbox’ scant, zal de aandacht blijven hangen bij zijn of haar voornaam. Lees meer over over de optimale onderwerp regel of het gebruik van emoticons in e-mailteksten.
  2. Personaliseer het afzenderadres
    Zodra een e-mailbericht afkomstig is van een echt persoon in plaats van een of ander onpersoonlijk bedrijf maakt deze persoonlijke noot het verschil en is het bericht moeilijker te negeren.
  3. Personaliseer de ‘preheader text
    De preheader tekst is ook bekend als ‘de tweede onderwerpregel’. Deze zogenaamde tweede onderwerpregel is erg belangrijk, met name op de mobiele telefoon. De tweede onderwerpregel krijgt meer ruimte in de weergave dan de onderwerpregel waardoor je extra ruimte krijgt om het bericht te personaliseren. Niet vragen .. doen :)
  4. Personaliseer het post scriptum
    De PS. aan het eind van jouw e-mailbericht wordt vaker beter gelezen dan de eigenlijke inhoud. Zorg ervoor dat de tekst aanspreekt. Voeg bijvoorbeeld een persoonlijk detail toe zoals de bedrijfsnaam of de woon- of vestigingsplaats.
  5. Personaliseer een afbeelding
    Ga creatief helemaal los door persoonlijke informatie toe te voegen aan dynamische afbeeldingen. Je kunt een hulpmiddel gebruiken zoals SIRV om een afbeelding te maken en die te voorzien van een TAG.
  6. Personaliseer het publiek
    Via interesse groepen kun je speciale kenmerken verbinden aan je abonnees en ze groeperen op basis van gedrag en interesses. Bijvoorbeeld als jij een onderneming hebt met de focus op gezondheid en welbevinden, dan kun je je abonnees groeperen in bijvoorbeeld mensen met interesse in Yoga of Cardio. Door te segmenteren kun je gerichter e-mailberichten versturen.
  7. Personaliseer individuele content blokken
    Mailerlite maakt het mogelijk om dynamisch content blokken te tonen of te verbergen in je nieuwsbericht afhankelijk van de demografische kenmerken van je abonnee. Op die manier kun jee een e-mailbericht versturen aan al je abonnees waarbij een blok alleen getoond wordt aan een specifiek segment. Vergelijk het met een geheim berichtje aan mensen voor wie de informatie meerwaarde heeft.
  8. Personaliseer het aflever tijdstip
    Met Mailerlite kun je e-mailberichten afleveren per tijdzone. Dit is met name interessant voor ondernemers die internationaal vermarkten. Je wilt iemand niet midden in de nacht een e-mailbericht sturen tenzij je producten levert aan mensen met insomnia.

Tip 2: Opschonen

Personaliseren kan zeer effectief zijn maar het kan ook tegen je werken als je niet de juiste informatie hebt. Daarom adviseren wij je periodiek de maillijst na te lopen en te controleren of de data correct is.

Het laatste wat je wil is iemand begroeten met: ‘Het Jojoxyz’. In dit geval is het beter om geen voornaam te gebruiken of je zou kunnen overwegen om de voornaam te herleiden vanuit het e-mailadres.

Ben je er klaar voor om het helemaal persoonlijk te werken? Maak dan een gratis MailerLite account aan en je hebt direct toegang tot alle beschreven personalisatie functies waarmee je extra leven kunt blazen in jouw e-mailcampagnes.

Gratis inschrijven

Gepersonaliseerde e-mailberichten zijn veel effectiever. Het toevoegen van persoonlijke informatie aan een e-mailbericht scoort hoge ogen maar is alleen effectief als de betreffende inhoud ook relevant is voor de persoon.

Amazon verslaan

Amazon was een van de eerste online spelers die gebruik heeft gemaakt van gepersonaliseerde e-mailing en transactionele e-mail. Het ‘verloren winkelmandje‘ – punt 4 – bericht is natuurlijk legendarisch maar het gaat inmiddels veel verder.

Als je goed segmenteert, kun je betere, relevantere informatie bezorgen bij de juiste personen. Zo kun je een geautomatiseerde actie aan een specifiek product verbinden. In MailerLite kun je – met behulp van de e-commerce integratie – een specifiek persoon een e-mail sturen waarin je het product presenteert en bijvoorbeeld alternatieve of aanvullende producten.

Zo zie je maar … ook met een kleiner budget kun je Amazon benaderen. MailerLite helpt je op weg.

FirstOnline. is specialist in online ondernemen. Online first met FirstOnline. Gun jezelf de rust van een soepel lopend project.

remo natali

Wij verzorgen het grafisch ontwerp van jouw website

Op basis van een gebruikerstest optimaliseren wij jouw huidige websites

Wij realiseren de technische realisatie van het grafisch en functionele ontwerp

WordPress is ons favoriete CMS en wij beheersen dat uitermate goed.

Ook interessant:

  1. MailerLite vs. MailChimp
  2. 5 redenen waarom e-mailmarketing werkt
  3. Video is het nieuwe internet

Wist je dat ..

  • .. e-mailmarketing ook helpt bij het verbeteren van je SEO
  • .. het verstandig is om niet actieve e-mailadressen uit je database te verwijderen
  • .. wie schrijft die blijft
  • .. ik wel toe ben aan een heerlijke kop koffie.