Graanhoeve 17, 6846JA ARNHEM
06 200 17 111
info@firstonline.nl

Wil jij een betere band met je abonnees?

gepersonaliseerde-e-mail

Schrijf gepersonaliseerde e-mail! Het is heerlijk om als vaste klant te worden herkend in de kroeg. Je voelt de verbinding op het moment dat de eigenaar je bij naam begroet en al dat speciale biertje voor je klaar zet als je aan de bar plaats neemt.


Wat kan ik leren van een Italiaanse gastarbeider?

Mijn vader was een Italiaanse gastarbeider. De eigenaar van het tankstation was erg blij met hem omdat hij heel goed was in snelle gesprekjes met klanten. Hij gaf ze een goed gevoel, een meester in snelle en oppervlakkige contacten. Zijn energie was aanstekelijk.

Het werk aan de pomp veranderde in de loop van de tijd. Midden jaren 80 hoefde hij niet meer ‘aan de pomp’ te staan om ‘de tank vol te gooien’. De mensen gingen dat zelf doen en het hokje waar de pompbediende zijn sigaretje rookte en de boterhammen opat werd verbouwd tot een klein winkelt waar extra omzet werd gedraaid. Mijn vader verdween achter de kassa en er ontstond een grotere afstand tot de klant.

Niet veel later deed ook de pinautomaat zijn intrede. De gesprekjes aan de kassa werden verder gereduceerd. “Pomp 3? 29,32. Pinnen? Ok. Pincode. Bon? Tot ziens.” De meerwaarde van mijn vader als charmeur aan de pomp was gereduceerd tot enkel een kort oogcontact, hem kennende, een glimlach en een zakelijke afwikkeling van een transactie.


Persoonlijke interactie, we raken het kwijt

Deze persoonlijke interactie lijkt een verloren gave voor veel ondernemers. Naarmate bedrijven meer via het internet zaken gingen doen werden echte mensen gebruikers. Het persoonlijke contact ging verloren. Dit begint te veranderen.

Bedrijven beseffen nu hoe belangrijk het is om individuele relaties met hun klanten op te bouwen. Gepersonaliseerde e-mails kunnen helpen dit te bereiken. Het is een noodzaak geworden. Uit een onderzoek blijkt dat 72% van de consumenten zegt dat ze alleen gepersonaliseerde berichten willen lezen.

In dit blogbericht beschrijf ik hoe jij een persoonlijk tintje kunt geven aan jouw e-mailmailings.

Wat zijn gepersonaliseerde e-mails?

Gepersonaliseerde e-mails zijn berichten waarbij marketeers abonneegegevens – zoals naam, locatie of gedrag (zoals recente aankopen) – gebruiken om een e-mailbericht te creëren die aanvoelt alsof hij rechtstreeks aan jou schrijft.

Als je dit goed doet dan zal je bericht veel relevanter aanvoelen en dat is dé beste manier om vertrouwen te krijgen en een relatie te onderhouden.

Er zijn veel manieren waarop je e-mailberichten kunt personaliseren. Schrijf bijvoorbeeld een gepersonaliseerde onderwerpregel door de naam van de abonnee er in op te nemen. Open gewoon met een ‘Hey Peter’ of ‘Hoi Marieke’. En verstuur een vrolijke verjaardagsmail op de werkelijke verjaardag. Weer je waar ze wonen? Dan weet je ook welk evenement er is. Verstuur een gelokaliseerde aanbieding.

Waarom is het een gepersonaliseerde e-mail zo belangrijk?

Als je in een drukke straat bent en iemand roept je naam dan hoor je dat. je bet er op gespitst om je eigen naam te horen of te zien. Waarschijnlijk zul je je dus meteen omdraaien, toch?

Precies zo werkt het ook in met e-mailmarketing. Wanneer mensen hun overvolle inbox scannen, zal jouw gepersonaliseerde e-mail opvallen en neemt de abonnee iets meer tijd om de aanhef en inhoud te beoordelen.

Als je nog steeds niet overtuigd bent, dan zijn hier 5 statistieken om over na te denken:

  1. Je krijgt hogere open-rates: het gebruik van iemand zijn echte naam in de onderwerpregel verhoogt de open-rate van een e-mail met 26%;
  2. 60% van de consumenten zegt dat ze terugkerende kopers zullen worden na een gepersonaliseerde winkelervaring;
  3. 70% van de millennials ergert zich aan e-mail die niet relevant is;
  4. Je kunt een grotere betrokkenheid krijgen: gepersonaliseerde e-mails hebben een doorklikratio die 2,5 keer hoger is dan algemene e-mails;
  5. Abonnees willen behandeld worden als mensen: 84% van de mensen is het ermee eens dat ze eerder geneigd zijn hun aandacht te geven aan merken die hen behandelen als mensen in plaats van nummers

Het lijkt me dus eigenlijk niet meer dan logisch om personalisatie te gebruiken. Als jij: A. de aandacht van abonnees wilt trekken, B. de conversies wilt verhogen en C. de omzet wilt vergroten dan is gepersonaliseerd e-mailen jouw manier van communiceren.

Verstuur persoonlijke e-mailings met behulp van de gebruiksvriendelijke software van MailerLite. Zeer gunstige abonnementen en gratis tot 1.000 adressen. Maak nu een account aan en bouw een persoonlijke band met je doelgroep.

De intimiteit, we raken het kwijt :)

Ook interessant:

  1. Werken met emoji’s in e-mail .. is dat verstandig
  2. Gebruikersvriendelijke e-mailservice software van MailerLite
  3. Onafhankelijke Google zoekmachine positiebepaling
  4. Tips bij het vinden van interessante zoektermcombinaties