Graanhoeve 17, 6846JA ARNHEM
06 200 17 111
info@firstonline.nl

Have a Nice Day :)

emojis gebruiken in je teksten

Kun je emoji’s gebruiken in je teksten? Vanochtend had ik het er met een collega over; een dialoog via tekstberichten is lastig en al helemaal bij tegenstrijdige standpunten waarbij het vaak onnodig snel escaleert of juist de afstand vergroot. Emoji’s kunnen dan helpen om platte tekst te duiden. Een ‘ben je nu helemaal gek’ in combinatie met een smiley maakt de ontvanger meteen duidelijk dat het geschreven woord niet zo serieus bedoeld is.

Enige maanden geleden kreeg ik de vraag van een klant waarom hij geen emoji’s kon opnemen in zijn (web) teksten. Hij vond dat belangrijk want het was conversie verhogend, zo wist hij mij te vertellen. Dan spits ik mijn oren want conversie is een belangrijke factor in het succes van je communicatie: je wilt de ontvanger van jouw boodschap in een wenselijke richting wijzen. Een terechte vraag dus!

Zelf maak ik nagenoeg nooit gebruik van emoji’s hoewel ik weet dat je soms 10 woorden kunt vangen met een minuscule grafische weergave. De tekencombinatie :) gebruik ik wel regelmatig. Ik ben een liefhebber van taal en vind dat ik met woorden mijn ideeën moet kunnen over brengen. Het gebruik van emoji’s zie ik dus als een tekortkoming. Emoji’s zijn echter van deze tijd en passen in een wereld die gaat voor snelheid. Zakelijk heb ik mijn twijfels en dat wordt in via dit onderzoek bevestigd.

We weten inmiddels ook dat emoji’s als persoonlijk en menselijk worden benoemd. Emoji’s kunnen de emotionele lading van een tekst verrijken en de tekst toegankelijker maken.

Is het verstandig om emoji’s te gebruiken in de aanhef van een e-mail?

Het antwoord is niet eenduidig nee of ja. Als je een strak afgebakende doelgroep hebt dan kan een emoji passen. Zo verstuur ik via diverse webshops speelgoed naar moeders van jonge kinderen. De titel van mijn e-mail nieuwsbrief is altijd voorzien van een relevante emoji. Zo weet ik dat ik opval in de lijst van e-mailberichten zonder emoji.
Op die zelfde fiets verstuur ik bestellingen. Briefpost zendingen frankeer ik altijd met die mooie hartjes postzegels van Post NL. Ik weet zeker dat de moeders me dan vergeven dat ik soms een dagje te laat verstuur en wellicht zullen ook de mannen van Post NL denken van ‘allei, laat gaan, laat gaan’ als ik de brief een beetje te afgemeten heb gefrankeerd. Ik denk dat mijn fantasie hier een beetje doorslaat.

Wat is daarop uw antwoord?

Zakelijk hanteer ik de regel dat ik communiceer met emoji’s in de vorm van tekens. B2C ben ik minder stringent en denk ik dat je het van geval tot geval moet bekijken. Bij het versturen van e-mailingen is het eigenlijk heel simpel: doe gewoon een A-B test en meet de:

  1. openratio;
  2. uitschrijf aantallen.

Leg dit naast elkaar en vorm jezelf een mening.

NS
We weten natuurlijk allemaal dat Forrest Gump het smiley heeft uitgevonden :)

NNS
Nieuwsbrieven verstuur je 123 met Mailerlite. Probeer het hier, gratis tot 1.000 adressen en een heerlijke gebruikersinterface.

NNNS
Er is een handig tooltje waarmee je kunt voorkomen dat WordPress het :) teken automatisch omzet naar een smiley!