4 manieren waarop social media jouw SEO beïnvloedt

SEO is een kritische factor in een groeiende en overvolle online omgeving waarin de concurrentie extreem hoog is. Waar stel je dan je prioriteiten bij het verbeteren van je SEO? In dit artikel beschrijf ik 4 manieren waarop social media jouw SEO beïnvloedt.

social media marketingGoogle heeft bevestigd dat content en inkomende links de 2 belangrijkste factoren zijn bij het ranken van een website in de zoekresultaten. Het ontwikkelen van hoogwaardige content en het behalen van goede inkomende links is dus absoluut noodzakelijk. Echter, het zal je verbazen dat diverse inspanningen die je verricht via social media ook een positieve invloed hebben op de vindbaarheid van jouw website.

Ondanks dat Google herhaaldelijk heeft aangegeven dat social media berichten niet direct worden gebruikt bij het bepalen van de ranking zij toch van invloed zijn op jouw SEO. Concreet zien wij dat steeds meer webmasters hun aandacht verleggen van het behalen van inkomende links naar het binden van volgers en likes via social media.

Geloof je me niet?

Lees dan de studie van Cognitive SEO waarin onderzoek is gedaan naar het verband tussen social signals en vindbaarheid in zoekmachines. Hoewel social media niet direct als ranking factor zijn benoemd in Google’s zoek algoritme wordt er toch een sterk verband aangetoond tussen positieve social signals en de positie op de SERP. Je moet dus serieus aan de slag met social media vanuit SEO perspectief.

Een korte samenvatting van de manier waarop social media kan zorgen voor meer bezoekers aan jouw website en een verbetering van je SEO.

1. Brand Awareness

Social media helpt natuurlijk bij het opbouwen van je merk. In 2017 heeft een Engelse SEO specialist een experiment gehouden om te onderzoeken of merkidentiteit van invloed is op de organische zoekresultaten. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat er wel degelijk sprake is van een verband tussen merkwaarde en zoekresultaten.

Uit dit onderzoek kwam naar voren dat direct verkeer naar jouw website eveneens een belangrijke ranking factor was. Direct verkeer houdt in dat jouw merk bekend is en dus jouw website al kennen. Veel direct verkeer heeft dus invloed op je pagina autoriteit en dus op je ranking op de SERP.

Social media is natuurlijk het perfecte gereedschap op zoek naar een grotere merkbekendheid omdat je via influencers direct je doelgroep kunt aanspreken. Het posten van handige tips, antwoord geven op vragen en deelnemen in discussies helpen mee bij het opbouwen van jouw merk. Ook adverteren via social media helpt bij het opbouwen van je merk.

Tip: Ken je Hootsuite al? Een ideale stukje gereedschap om berichten te plaatsen via diverse social media.

Wist je dat ..

  1. uit onderzoek blijkt dat het plaatsen van meerdere berichten per dag je merkidentiteit verhoogt maar het gesprek aangaan met je doelgroep heeft de meeste invloed?
  2. je niet te veel social icons moet plaatsen. Uit onderzoek blijkt dat het aantal shares stijgt als het aantal icons afneemt. Kies gewoon de 4 meest relevante kanalen; Instagram, Facebook, Pinterest en zo voort?
  3. je via social media zeer gericht je doelgroep kunt bereiken en dus goed gebruik kunt maken van je marketing euro?

2. Content promotie

Social media kan je helpen bij het promoten van content. Een van de belangrijkste functies van social media is content delen. Dit is de belangrijkste manier waarop gebruikers omgaan met sociale media. Niet relevant of het afbeeldingen, live streams, video’s of willekeurig welke andere vorm van content het betreft.

Als jij goede content genereert maar je niet je doelgroep bereikt dan is je inspanning zinloos. Dan speelt social media een belangrijke rol. het biedt jou de mogelijkheid om goede content te promoten via nieuwskanalen en je doelgroep waardoor je merk een oppepper krijgt.

dwelltime en jouw rankingLinks vanuit social shares hebben niet de zelfde hoge SEO waarde als backlinks vanuit sites met een hoge autoriteit. Toch heeft dit wel degelijk invloed op de on-site betrokkenheid en de bounce rate. Goede content zorgt ervoor dat de bezoeker blijft ‘plakken’ en de verbeterde engagement cijfers zullen door zoekmachines als positieve signalen worden opgepakt.

Google beoordeelt bouncerates. Een hoge bouncerate geeft over het algemeen aan dat de content op de site van een lage kwaliteit is. Als een bezoeker via Google op jouw site belandt en vervolgens direct weer terug gaat naar Google dan geeft dit over het algemeen aan dat de content niet relevant was.

Er is geen betere methode om de autoriteit van jouw site te verhogen dan te zorgen voor een goede gebruikers ervaring en die ontstaat als je goede content aanlevert. Social media is een kanaal waarmee je deze content kunt aanleveren.

Lees meer over dwelltime

3. Lokale betrokkenheid

local social media seo lokaalSocial media platform maken het ook mogelijk om in contact te komen met lokale groepen waarmee je lokaal specifieke signalen afgeeft aan zoekmachines. Lokaal zoeken neemt een vlucht omdat veel mensen toch de voorkeur geven aan lokale aanbieders. Dit kan op meerdere manieren maar de 2 makkelijkste methodes zijn:

  1. deelnemen aan gesprekken met lokale merken via social media;
  2. deelnemen met je merk aan lokale evenementen die via social media worden gedeeld.

Om te verbinden met lokale merken ga je op zoek naar merken in jouw omgeving en je deelt jouw content via hun sites en dat doe je natuurlijk ook anders om; jij deelt nieuws van jouw collega’s. Doe je mee aan event? Schrijf er dan een bericht over en nodig ook de andere deelnemers uit om te reageren op jouw bericht.

4. Linkbuilding

linkbuilding seo googleSocial media moedigt ook externe sites aan om een link op te nemen naar jouw content. Je moet dan natuurlijk wel zorgen voor veelzeggende content van een hoge kwaliteit. SEO Powersuite heeft onlangs een onderzoek gehouden onder meer dan 600 SEO experts met betrekking tot hun linkbuiding strategie. Daaruit kwam naar voren dat zij allemaal social media inzetten voor linkbuilding:

  1. 88% neem links op naar de website in het social media profiel
  2. 53% werkt met virale campagnes zoals prijsvragen en giveaways
  3. 81% deelt alle content ook via social media

Social media wordt vaak vergeten bij het verbeteren van SEO omdat links vanuit de platforms het nofollow kenmerk met zich meekrijgen maar je wilt zelf natuurlijk alle verkeer van uit jouw social media berichten niet missen toch!

Je kunt social media ook inzetten als netwerkactiviteit en zo ook het verkrijgen van een nieuwe backlink vergemakkelijken. Probeer social media te gebruiken om nieuwe mogelijkheden te ontdekken en nieuwe relaties te bouwen met andere mensen en ondernemingen die wel aansluiten op jouw activiteit. Social media is dan een goed alternatief voor het al om bekende e-mailen omdat je zo in contact komt met mensen buiten de drukke e-mail inbox om.

Wil je meer informatie over social media en linkbuilding? Bezoek dan eens de handleiding van Matthew Woodward met de titel: ‘28 social media backlinks waarmee jij jouw ranking kunt verbeteren‘.

Samenvattend

Hoewel social media geen directe Google ranking factor is kun je dit medium niet negeren. Social media kan je helpen bij het bouwen van je merk, het bemachtigen van backlinks en je algehele SEO werkzaamheden.

Heb jij andere ideeën over de invloed van social media op SEO? Laat het me weten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twaalf + veertien =