Wat is dwell time?

Dwell time is een zeer belangrijk maar vaak verkeerd begrepen waarde. Te veel marketeers hechte hoge waarde in de tijdsduur dat iemand op 1 specifieke pagina verblijft (bijvoorbeeld alleen dit artikel dat u nu leest) bij het beoordelen van verkeer terwijl deze waarde onbetrouwbaar is en misleidend. Wat is dwell time?

In dit bericht beschrijf ik wat dwell time is, of Google het als ranking factor hanteert en beschrijf ik een aantal methodes om de gemiddelde dwell time van uw website te verhogen.

Wat is dwell time?

Wat is dwell time voor Google?Heel eenvoudig gesteld is dwell time de feitelijk tijd die een bezoeker verblijft op uw website voordat hij terug keert naar de SERP. Als we logisch redeneren dan is een langer dwell time gunstig omdat dit aangeeft dat een bezoeker veel informatie via uw website tot zich heeft genomen voordat hij terug keert naar de SERP om een nieuwe zoekopdracht in te voeren.

Wat is het verband tussen dwell time en bounce rate?

Analyse software heeft 2 kliks nodig om te kunnen bepalen wat de verblijfsduur is op een pagina; een entree klik en een exit klik. Echter, zelfs in een sessie waarbij de bezoeker op een pagina komt, daar 25 minuten blijft en dan de website verlaat, wordt gezien als een bounce hoewel dit duidelijk niet als dusdanig gewaardeerd zou mogen worden omdat de betreffende pagina blijkbaar dermate goed is dat de bezoeker er ruim de tijd voor heeft genomen om het artikel tot zich te nemen.

Het is duidelijk dat we bij een bezoek van slechts 6 seconden in de regel kunnen spreken van een bounce. De bezoeker komt aan, besluit vrijwel direct dat de content niet relevant is en verlaat de site. Echter een bezoek waarbij een gebruiker aankomt en bijna een half uur bezig is met het lezen van een interessante inhoudelijke pagina en daarna de site verlaat, kun je in onze ogen niet kwalificeren als een bounce. Hierdoor komt het voor dat sommige pagina’s met een uitstekende kwaliteit toch een hoge bounce rate laten zien in analytics.

Daarom is dwell time een meer betrouwbare indicator ten aanzien van de kwaliteit van een pagina dan bounce rate hetgeen door de meeste marketeers als onvoldoende betrouwbaar wordt gezien. Maar wat doen zoekmachines met dwell time?

De vraag of zoekmachines dwell time gebruiken als een ranking factor wordt al jaren bediscussieerd. Hoewel Google hierover zeer summier blijft kunnen wij het belang afleiden van een functie die Google beschikbaar heeft gesteld om als bezoeker een URL te blokkeren in de SERP. Deze functie kwam beschikbaar op basis van een lage dwell time hoewel de drempel altijd onbekend is gebleven.

Hoe kun je de dwell time verhogen?

Nu dat wij weten wat dwell time is en dat het niet minder dan logisch is dat dit een ranking factor is kunnen we gaan werken aan het verhogen van de dwell time van uw website. In alle eerlijkheid, u moet minstens 3 van de 4 suggesties implementeren, of u nu de dwell time wilt verhogen of niet. Er is geen gouden tip als het aankomt op het verhogen van de dwell time maar het toepassen van deze technieken zorgt er voor dat uw site blijft prikkelen, en dat is wat u wilt.

1. Maak beter content

Deze eerste tip gericht op het verhogen van de dwell time is het opmaken van betere content. Niemand blijft op een pagina als de inhoud waardeloos, onleesbaar en onaantrekkelijk is.

Als u nieuwsberichten, infographics of videos’s publiceert dan moet u er voor zorgen dat ze:

  1. Nuttig zijn, gericht op actie ondernemen of leerzaam
  2. Onderhoudend zijn, grappig, anders, verrassend
  3. Toegankelijk zijn, snel te scannen, gestructureerd en grafisch aantrekkelijk

Ik heb zeer veel artikelen geschreven over ‘content schrijven’ dus als u ontevreden bent over uw eigen vaardigheden als content creator, waardoor een bericht te weinig resultaat oplevert, maak dan gebruik van een content checklist of schakel iemand in die dit met veel kunde voor jou doet. Hoe beter de inhoud van uw site, des te langer zullen de bezoekers blijven hangen waarmee de dwell time verhoogt.

2. Maak gebruik van kwalitatieve interne links

Omdat dwell time wordt gemeten op basis van het tijdsverloop tussen aankomst en vertrek van uit uw website naar de SERP is het logisch om de bezoekers te verleiden om binnen uw site verder te lezen. Dat doet u door  een relevant extra artikel te presenteren of door antwoord te geven op een andere behoefte. Dit heeft een positieve invloed op de gebruikerservaring. Daarom is intern linken zo belangrijk.

Daarnaast is het ook belangrijk vanuit SEO perspectief omdat het zoekmachines in staat stelt om een website volledig te te indexeren.

3. Maak gebruik van betere engagement tacktieken

Net zoals interne links naar andere artikelen en pagina’s een bezoeker kunnen overtuigen om op uw site te blijven zo moet u altijd streven naar het aanbieden van relevante artikelen op basis van het artikel dat ze nu lezen. Dit is een zeer effectieve methode als het goed wordt toegepast. De mate waarin een artikel aansluit heeft een grote invloed op de kans dat de bezoeker er op door klikt. Waarom zou een bezoeker terug gaan naar de SERP als ze ook een ander artikel kunnen lezen dat voor hun relevant is.

Een tool om deze relaties te leggen is handmatig maar het zou wellicht ook meer geautomatiseerd kunnen bijvoorbeeld op basis van blogcategorie of op basis van tags.

4. Maak gebruik van een ‘1 pagina’ ontwerp

Een andere manier waarmee je de dwell tijd kunt verhogen is door gebruik te maken van het ‘1 pagina ontwerp’. Hoewel oneindig scrollen voor veel gebruikers een geweldig gebruikservaring geeft kan dit een nadelige invloed hebben op je SEO wanneer het verkeerd wordt toegepast. Crawlers zijn niet altijd in staat om gedrag te interpreteren tussen klikken en scrollen. Gelukkig is daar een handige oplossing die niet al te veel werk vraagt. Om zoekmachines te helpen om een pagina goed te indexeren kun je de pagina opdelen in secties. Elke sectie heeft dan een vergelijkbare <title> tag, met rel=”next” en rel=”prev” waardes verwerkt in de <head> tag. Wilt u meer weten over oneindig scrollende pagina’s? Lees dan het officiële Google bericht met betrekking tot endless scrolling.

Blijf nog even hangen ..

De vraag ‘wat is dwell time’ en of het wel of niet een ranking factor is voor Google vind ik eigenlijk totaal niet relevant. Het is niet meer dan logisch dat uw resultaten verbeteren als een bezoeker langer op de website blijft omdat die interessant voor hem is. Door het toepassen van bovenstaande suggesties maakt u de website aantrekkelijker en zult u een betere binding krijgen met de bezoeker. Dit heeft altijd een positieve invloed op de conversie! En tegelijkertijd zal uw site ook hoger ranken op de SERP.

Dus, niet wachten maar aan de slag. Heb jij al geschreven?

About Remo Natali

Remo Natali is 100% webmarketeer van de eerste orde. Met veel enthousiasme inspireert hij bij de inzet van internet als marketinginstrument. Online First met First Online.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 − veertien =