Graanhoeve 17, 6846JA ARNHEM
026 44 30 117
info@firstonline.nl

5 redenen waarom e-mailmarketing werkt

5 redenen waarom e-mailmarketing werkt

Ruim 20 jaar geleden was iedereen verzot op e-mail. In die tijd logden we in op onze webomgeving en kregen we de geweldig melding ‘You’ve got mail’. Er is zelfs een film naar vernoemd. In dit artikel beschrijf ik 5 redenen waarom e-mailmarketing werkt voor alle ondernemers.

En nu? 20 jaar verder en aangeschreven door Nigeriaanse prinsen, Spaanse loterijbedrijven en halsstarrige viagra verkopers denken de meeste mensen anders over e-mail.

Is e-mailmarketing dan nog wel een goed communicatiemiddel om klanten te bereiken?

Het korte antwoord is ja en je wilt natuurlijk weten waarom? Hieronder beschrijf ik 5 wetenschappelijk onderbouwde argumenten waarom e-mailing marketing nog steeds een belangrijke marketingmiddel is voor bedrijven van elke omvang.

1.
E-mail is een eenvoudig manier om de mobiele doelgroep te bereiken

Een belangrijke reden waarom ondernemers gebruik maken van e-mailmarketing is de eenvoud waarmee zij de doelgroep kunnen bereiken via de smartphone zonder dat er geïnvesteerd moet worden in kennis, technologie of software. Volgens een rapport van PEW Onderzoeksbureau heeft meer dan 50% toegang tot zijn e-mail via de telefoon (cijfers USA). In Nederland is dit percentage aanmerkelijk hoger omdat wij ten aanzien van mobiele telefonie voor lopen op de Verenigde Staten. En e-mail marketing werkt ook op andere apparaten. Uit een onderzoek gehouden door Forrester Research blijkt dat 42% van de mail verstuurd door retailers gelezen wordt via een mobiele telefoon en 17% via de tablet. Dat betekent dat 3 van de 5 berichten via een mobiel apparaat wordt geopend. Daarnaast is e-mail beter te gebruiken dan SMS omdat:

  • het werk op alle mobiele apparaten
  • het is gratis voor de consument
  • er is meer ruimte en meer mogelijkheden in de opmaak

2.
Het is een effectief middel om je klanten te informeren

E-mail marketing doe je niet voor de lol omdat het zo makkelijk is. Het is een effectief middel om het contact te onderhouden tussen een ondernemer en zijn klanten. Veel klanten openen de e-mailberichten van hun favorieten merken en leveranciers; zelfs als er geen korting wordt weggegeven.

Onderzoeksbureau Nielsen geeft aan dat 28 procent van alle online consumenten zich inschrijft voor de nieuwsbrief omdat ze geïnformeerd willen worden.

Een onderzoek gehouden door Loyalty 360 toont aan dat 59% van alle moeders zich zou aanmelden voor de nieuwsbrief als hiervoor korting of cadeautjes in ruil wordt gegeven.

Uit een onderzoek gehouden door Relevancy Group in 2013 blijkt dat met name videoboodschappen in e-mailings zorgen voor een stijging van het rendement met 40%. Er is dus een echt belang bij het onderhouden van het contact met je klant en e-mailmarketing is een zeer goed instrument.

Niet omdat het moet maar omdat het werkt ;)

3.
E-mail kortingsbonnen stuwen de online en winkelomzet

Het Nielson onderzoek geeft bovendien aan dat 27% van alle inschrijvers dat doet om gebruik te kunnen maken van klantspecifieke kortingen. Dit resultaat wordt bevestigd door een recent onderzoek gehouden door Deloitte waaruit blijkt dat 65 procent van de consumenten aangeeft dat ze kortingsbonnen via e-mail belangrijk vinden zelfs bij het inkopen van de dagelijkse boodschappen.

Soortgelijk blijkt uit een rapport van Shop.org dat 64% van alle consumenten wel eens een kortingsbon heeft uitgeprint vanuit een e-mail. Omdat consumenten op zoek gaan naar koopjes kan het de winst van een retailer vergroten. E-coupons zijn big business en e-mailmarketing is de drager. Het aantal mobiel verstuurde bonnen zal de komende 5 jaar verdubbelen en e-mailmarketing is de methode om aan deze groeiende behoefte tegemoet te komen om de koopjesjagers te bereiken.

4.
Het is eenvoudig op te maken en te integreren met andere marketing instrumenten

De veelzijdigheid en flexibiliteit is een andere reden dat marketeers dit gereedschap in de hand moeten houden. Afhankelijk van de diepte van het e-mailbestand en de vaardigheden van de marketeer kunnen e-mailberichten variëren van zeer eenvoudig tot zeer goed afgestemd.

E-mail kan eenvoudig worden gepersonaliseerd door middel van een voor of achternaam maar dat is nog maar erg voor de hand liggend. Uit een klein onderzoek onder 139 marketeers komen meerdere personalisatie tactieken naar voren. Denk daarbij aan

  1. gepersonaliseerde product aanbevelingen (44,9%),
  2. uniek welkomstbericht met naam (31,5)
  3. een verloren winkelmandje herinnering (27,6).

E-mail marketing kan deel uit maken van elke ander marketing instrument. Het gaat ook zeer goed samen met direct sales in combinatie met klant relatie software door het optuigen van een sales funnel waarbij bijvoorbeeld bepaalde reminders geautomatiseerd de deur uit gaan (sales automation).

5.
E-mail marketing is voordelig

Om het nog maar even kort samen te vatten, e-mailmarketing is eenvoudig, effectief en absoluut niet duur. Je kunt er eenvoudig je doelgroep mee bereiken in grote aantallen tegen de prijs van minder dan een cent per bericht. Voor de ondernemer met een krap budget zou dit een eerste stap kunnen zijn voorafgaand aan de inzet van de vaak duurdere marketingmiddelen waaronder reclame via radio, tv of fysieke post.

85% van alle retailers betitelt e-mailmarketing zelfs tot meest effectieve marketingmiddel.

Hoewel e-mail een relatief ‘oud’ middel is blijft het een effectief middel. Natuurlijk neemt het aantal marketing kanalen alleen maar toe en komt adverteren via bloggers of het zelf bloggen erg veel onder onze aandacht.

Dit houdt echter niet in dat de meer gevestigde methodes niet effectief zijn. Een e-mailmarketing campagne start je gemakkelijk op en de e-mailsoftware is eenvoudig in gebruik dus er is geen reden meer om er niet mee te starten. Natuurlijk kan ik me voorstellen dat u als manager te druk bent met de dagelijkse praktijk maar laat u dan niet tegenhouden en maak gebruik van de diensten van een webmarketeer.

Wil je meer informatie over e-mailmarketing? Lees dan ook:

E-mailmarketing werkt ook voor FirstOnline.

FirstOnline. is specialist in online ondernemen. Wij werken met een team van specialisten. Vormgevers, ontwikkelaars, schrijvers, en webmarketing experts. Samen met jou .. op weg naar tevreden bezoekers en klanten.

Ons webmarketeers ontwikkelen websites die gevonden worden waarna het aantrekkelijke uiterlijk en de verleidelijke inhoud van kijkers kopers maakt. Online rendement .. dat is toch wat jij wilt?

FirstOnline. werkt met duidelijke webmarketing pakketten. Wij zijn hiermee uniek in Arnhem. Wij specificeren zeer nauwkeurig ons werk. Je weet daardoor dus precies waar je in investeert. In begrijpelijk Nederlands: wij vinden het belangrijk dat jij snapt wat wij doen.

Bel ons via 026 44 30 117 of stuur ons een bericht.

PS: Je hoeft niet ziek te zijn om te verbeteren!

Wellicht ook interessant voor jou:

  1. Gratis website rapport
  2. Google rankcheck
  3. Linkbuilding doe het zelf

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vier × 3 =