Een landingspagina ontwerpen

Landingspagina’s zijn belangrijke marketingkanalen die relevant zijn voor elke ondernemer ongeacht de markt waarin hij actief is. Wil je nieuwsbrieflijst vergroten in ruil voor een cadeautje of wil je meer directe verkoop door bepaalde producten in de etalage te zetten, met een landingspagina kun je nieuwe klanten voeden, bestaande klanten informeren en je conversie verhogen. In dit artikel beschrijf ik de aandachtspunten bij het ontwerpen van een landingspagina. 

In vergelijking met een homepage die als doel heeft een algemeen beeld te scheppen van jouw organisatie gebruik je landingspagina’s met een specifiek vaak korte termijn doel. Je maakt landingspagina’s op ten behoeve van een unieke campagne, een speciale doelgroep, een bepaalt evenement of actie en je geeft je doelgroep een duidelijke en directe call to action die het bestelling of deelnemen zo eenvoudig mogelijk maakt.

In dit artikel geef ik uitgebreid uitleg over de opmaak van landingspagina’s die je ook kunt opmaken in de emailingsoftware van bijvoorbeel Mailerlite of Mailchimp. Je hebt niet eens een eigen CMS systeem of website nodig :)

1.Bepaal de doelstelling

Voor je gaat starten met het maken van een landingspagina moet je de doelstelling bepalen. Wil je meer inschrijvingen voor je nieuwsbrief. Wil je meer verkopen van artikel XYZ of wil je het aantal downloads van jouw nieuwste whitepaper vergroten?

2. Aan wie richt je de landingspagina?

Vergroot de relevantie van jouw landingspagina en verhoog de conversie door je bewust te worden van jouw doelgroep. Zorg dat de inhoud relevant is voor de doelgroep. Geen mens is gelijk. Maak dus geen gebruik van algemeen teksten die iedereen de zelfde boodschap tonen maar probeer verschillende landingpagina’s die elke een bepaald segment aanspreekt. Werk met persona’s.
Als je werkt in de kleding detailhandel zou je dus verschillende landingspagina’s kunnen creëren afhankelijk van de regio waarin ze wonen. Promoot de modische merken in de randstad en ga voor merken met een gunstige prijs kwaliteit verhouding in de provincie.

3. Schrijf verleidelijke teksten

Een landingspagina is wordt effectiever als er is nagedacht over de tekst die consistent, merkconform en relevant is voor je doelgroep.

  1. Pakkende kop: Schrijf een pakkende kop die de aandacht van de bezoeker vat vanaf het moment dat ze de pagina bezoeken.
  2. Body: De boodschap moet eenvoudig, informatief en concreet zijn. Als je iets in de aanbieding hebt zorg er dan voor dat er een bepaalde urgentie vanuit de tekst straalt. Vraag je om e-mailadressen? Ben dan eerlijk over het doel van deze verzameling en wat ze kunnen verwachten. Maak de tekst niet te lang maar kies voor opsommingen of lijstjes. Maak geen gebruik van jargon maar spreek duidelijk taal. Jouw bezoeker is in de regel geen specialist. Doe normaal. Over het algemeen moet je de landingspagina’s niet te kort maken. Langere pagina’s converteren beter maar overdrijf het niet. Werk met korte alinea’s en speel met de vlak verdeling. Maak ook gebruik van koppen en tussen koppen.
  3. Vraag om een actie – call to action (CTA) – en houd hem duidelijk en activerend. Denk na over het stadium waarin jouw klanten zich bevinden en pas de boodschap aan.
  4. Footer: Geef altijd jouw contactinformatie weer zodat het voor jouw doelgroep makkelijk is je te bereiken.

5. Maak gebruik van mooie afbeeldingen

Er zijn ontelbaar veel mooie foto’s beschikbaar via stocksites waaronder pxhere.com. Deze bibliotheken zijn goed doorzoekbaar. In enkele klikken heb een intrigerende achtergrond foto voor jouw boodschap. Afbeeldingen pakken de aandacht van de bezoeker.

Landingspagina ontwerpen

6. Toon gedetailleerde productinformatie.

Landingspagina’s, met name pagina’s die je helpen om meer te verkopen, maken het mogelijk om specifieke producten onder de aandacht te brengen en jouw klanten te vertellen waarom ze een bepaald artikel zouden moeten hebben. Voeg een beschrijvende tekst toe waaronder maatvoering en mogelijkheden. Wat maakt jouw product zo uniek? Vertel erover. Maak er een verhaal van; verhalen verkopen.

7. Meer betrouwbaarheid door referenties

Vrijwel iedereen leest reviews voordat ze een product aanschaffen. Jij weet dus ook dat online reviews een directe invloed hebben op jouw publiek. Uit onderzoek blijkt dat 85% van de consumenten online beoordelingen net zo zeer vertrouwen als persoonlijke aanbevelingen.

85% van de consumenten heeft net zo veel vertrouwen in online beoordelingen als in persoonlijk aanbevelingen

Maak dus gebruik van positieve feedback die je ontvangen hebt van jouw klanten en maak ruimte voor die bekentenissen op de landingspagina. Dit kan wel eens de bepalende factor zijn om over te gaan tot aankoop.

Wat is nu de beste methode om feedback te tonen. Toon relevantie reviews door je klantengroepen op te splitsen in bijvoorbeeld:

  1. Naam omvang van de onderneming
  2. Naar regio
  3. Naar omzet
  4. Naar branche

Als je werkt met slechts 1 landingspagina dan zul je referenties moeten tonen die meerdere doelgroepen aanspreken.Ga je zover om per doelgroep een landingspagina op te maken? Dan kun je volstaan met referenties van het zelfde caliber.

8. Gebruik promotionele codes

Kortingsbonnen en aktiecodes zijn de meest effectieve marketing tools. Voor sommige doelgroepen kun je bepaalde codes beschikbaar stellen zodat ze niet ten koste gaan van andere marketing doelen.

9. Deel je pagina

Zodra je een pagina hebt ontworpen en gepubliceerd start je met de promotie van de pagina. Publiceer hem bijvoorbeeld via je sociale kanalen of via je eigen nieuwsbrief.

11. Vermeld de unieke verkoop argumenten (USP)

Wat maakt jouw aanbod uniek. Er zijn ontelbaar veel keuzes; waarom moet iemand voor jou kiezen. Maak jouw USP’s duidelijk en geef ze een mooi kader binnen de landingspagina.

12. Zorg voor een duidelijke CTA

De call to action (CTA) moet eruit springen. Hij moet opvallen op elke pagina opnieuw. Een bezoeker moet direct weten wat wij van hem verwachten. Mensen drukken graag op knoppen. Een goede CTA heeft vaak de vorm van een knop en valt op door zijn kleur. Ook de tekst van de knop moet duidelijkheid geven over dat wat er gaat gebeuren.

De landingspagina dient als een formulier om de gegevens van potentiële klanten te verzamelen. Dat moet daarom zo duidelijk mogelijk worden weergeven. Welk element op de landingspagina duidt erop dat het een lead moet genereren en wat is hiervoor nodig?

Plaats geen afbeeldingen in het formulier en maak het persoonlijk en duidelijk en vraag niet te veel. uit onderzoek blijkt dat een formulier met 3 velden het beste converteert. Als je telefoonnummer of e-mailadres hebt kun je altijd zelf actie opnemen en de prospect ontwikkelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 − tien =