E-mailbestand opschonen

Afgelopen week kreeg mijn ESP te maken met een totale blokkade door Spamhaus. Voor mijn klanten had dit tot gevolg dat nog slechts 25% van de adressen werd bezorgd in de reguliere inbox en de overige 75% werd doorgezet naar een spamfolder. Dat is killing voor een marketingactie.
Voor mij reden om op onderzoek te gaan naar het verhaal achter deze blokkade. In dit artikel (e-mailbestand opschonen) beschrijf ik hoe jij kunt voorkomen dat jouw bestand een lage waarde krijgt van bijvoorbeeld Gmail en Hotmail.

Wist jij dat Gmail en Hotmail samen zorg dragen voor de afhandeling van 75% van alle mailverkeer in Nederland

E-mailbestand opschonen voor een beter afleverresultaat

spam e-mailbestand opschonen

Het is belangrijk om actief je database met e-mailadressen bij te werken. De grote e-mailproviders hebben heel goed in de gaten wanneer jij dit niet doet en bestraffen jou dan met het doorplaatsen van e-mailberichten naar de spamfolder.

Ja, het doet pijn om adressen uit je database te verwijderen of te verplaatsen naar een segment dat je niet meer of minder gaat mailen. Je hebt namelijk veel geïnvesteerd in de opbouw van dit bestand. Je moet wel realistisch zijn. Waarom denk jij dat iemand die jouw laatste 10 berichten niet heeft bekeken dit bij de 11’de keer wel gaat doen?

De kwaliteit van jouw bestand heeft invloed op de aflevering van jouw e-mail. Bovendien scheelt het geld omdat je e-mailbundel omlaag kan. Dus niet langer wachten maar opschonen die e-maildatabase. Jij wilt toch ook dat de mensen die jouw e-mail wel willen ontvangen ook bereikt worden?

3 snelle acties om jouw e-mailbestand op te schonen

  1. Algemene e-mailadressen
  2. Inactieve adressen
  3. Spam-traps

1. Algemene e-mailadressen verplaatsen

De algemene e-mailadressen info@, administratie@ en zo voort moet je vandaag nog actie op ondernemen. Deze adressen zijn in de regel geautomatiseerd verkregen en functioneren enkel en alleen als een soort van vergaarbak voor ongewenste mail en voor vragen van klanten die ook altijd mailen naar info@. Deze mailboxen worden in de regel beheerd door meerdere verschillende secretariële medewerkers die heel goed ongewenste boodschappen kunnen onderscheiden van belangrijke mail. Het is dan heel waarschijnlijk dat een van die medewerkers jouw mail irritant vindt en hem dus als spam markeert. De kans dat zij een commerciële boodschap doorzetten naar de meest geschikte contactpersoon binnen de organisatie is zeer klein. Dit wil niet zeggen dat je zomaar alle info@ adressen moet verwijderen. Filter eerst op het aantal kliks dat ze naar je website hebben gegenereerd. Bij 0 kliks na 10 mailings zou ik zeggen: ‘select all delete’. Deze algemene e-mailadressen zijn vaak ‘geoogst’ door spambots opzoek naar e-mailadressen. Als jij in verhouding veel info@ adressen in jouw lijst hebt staan dan levert dit minpunten op.

2. Niet actieve e-mailadressen

Inactieve mailadressen kun je opdelen in 2 categorieën:

  1. nooit actief
  2. chronisch niet actief

slapende-prospectsJe kunt een e-mailadres als nooit actief bestempelen op het moment dat nog nooit een e-mailbericht is geopend door de eigenaar van deze mailbox. Ze hebben zich vaak wel ingeschreven voor jouw nieuwsbrief of klantenkaart maar hebben vervolgens geen enkele interesse in jouw berichtjes. De chronisch inactieven daar en tegen hebben wel enige tijd jouw mail geopend en actie ondernomen maar om de een of andere reden vinden ze jouw mail niet meer interessant.

Het kan natuurlijk zijn dat er iets veranderd is in de persoonlijke omstandigheden van jouw prospect. Als de kinderen uit huis zijn heeft het geen nu om kinderkleding aanbiedingen te mailen. Zo zijn er 100den redenen te bedenken waarom een nieuwsbrief niet meer relevant is. Inbox providers hanteren diverse criteria waaronder het open percentage en het klik percentage. Een hoge betrokkenheid geeft dus aan dat het bestand een hoge kwaliteit heeft. Als de kwaliteit van jouw bestand gedurende een langere tijd achteruit gaat dan kan dit gevolgen hebben en zelfs leiden tot het verplaatsen naar de spam map. Dit kun je dus makkelijk voorkomen door te segmenteren. De actieve prospects mail je regelmatig en de prospects die zelden of geen activiteit vertonen slechts 1 keer in het kwartaal.

Ik zou de niet actieve mailadressen niet volledig uit mijn bestand schrappen. Maak gewoon een groep ‘inactief’ aan en probeer ze alsnog terug te winnen. Stuur ze een offer they can’t refuse! Dit zelfde geldt voor de chronisch inactieven. Je moet ze niet blijven mailen ondanks dat ze zich toch echt oprecht hebben ingeschreven en je te goede trouw handelt. Als je ze langer dan een jaar wekelijks blijft mailen dan heeft dat een negatieve invloed op de spam score van jouw domein. Probeer ze dus opnieuw te activeren met een aantrekkelijke aanbieding. Het is dan verstandig om ook een ESP te hebben waarbij jouw doelgroep zelf voorkeuren kan instellen t.a.v. van frequentie en onderwerp.

3. Spam traps

E-mail inbox providers zoals Gmail en Hotmail maken veel gebruik van spam traps. Een spam trap is een oud en verwijderd e-mailadres dat bewust opnieuw wordt aangemaakt of opnieuw geactiveerd. Het kan zijn dat een hotmailadres dat in 2008 is afgesloten na een aantal jaar opnieuw door Microsoft wordt geactiveerd. Als jij enthousiast blijft mailen naar dergelijk spam traps dan zijn deze providers van mening dat jij jouw bestand niet goed op orde hebt. Het is dus belangrijk om inactieve adressen, dus adressen die nooit een mail openen op op een mailbericht klikken, naar een andere groep te verplaatsen (bijvoorbeeld de groep ‘uitgeschreven’of beter nog ‘inactief’) en ze vervolgens niet langer op hoge frequentie te mailen. Wat je dan wel periodiek (soms) kunt doen is een e-mail sturen met een extreem aantrekkelijk aanbod in de hoop deze inactieve prospects met correcte mailadressen alsnog te verleiden tot een actie.

Samenvattend, dat ruimt zo lekker op

Deze 3 acties zijn zeer snel door te voeren. Ja, het doet pijn. Je hebt integer gehandeld en je bestand is netjes tot stand gekomen maar je moet nu gewoon realistisch zijn; als iemand jouw mail nooit opent dan moet je hem gewoon niet mailen.

nee-nee-sticker-emailbestand-database-opschonen

Opschonen heeft gelukkig ook voordelen

De openratio gaat omhoog en dus jouw spamscore omlaag en dat heeft op zijn beurt weer gevolgen voor je openratio. Een vicieuze cirkel maar dan op weg omhoog! Omdat je nu inzicht heb in je niet- of minder actieve adressen kun je juist leuke acties bedenken om ook deze groep te prikkelen en te verleiden om opnieuw eens te komen shoppen. Just do it.

Hulp bij e-mailmarketing

FirstOnline. is specialist in online ondernemen en webmarketing. Wij helpen jou graag om de prestaties van jouw website te verbeteren. Je hoeft namelijk niet ziek te zijn om beter te worden; kunnen wij jou ondersteunen? Wij zoeken nog uitdagende opdrachten.

PS:
Ongeldige e-mailadressen zijn mailadressen die niet kloppen; adressen waar geen e-mailaccount aan is gekoppeld. Soms komen deze adressen in de database terecht door typefouten van degene die zich aanmeldde hoewel dit bij een dubbel opt-in natuurlijk niet gebeurt. Maar een van mijn klanten werkt nog met papieren inschrijfformulieren en geloof me, schrijven is een kunst die steeds minder mensen nog verstaan. Ook zijn er veel prospects, waaronder ik, die een e-mailadres invoeren dat niet klopt. Zij vinden het vervelend om een e-mailadres te moeten achterlaten. Ik zelf gebruik dan altijd mailmijniet@hotmail.com. Dit levert jou een harde bounce op en dat wil je niet. Het is belangrijk om dit te voorkomen. E-mail marketing providers hebben hanteren maximale bounce percentage en inbox providers kunnen het bounce percentage gebruiken om je e-mails te blokkeren of in de spam-box te plaatsen. Dus: vooraf uitfilteren van deze adressen loont!

PPS:
Vind jij dit een goed artikel? Delen wordt gewaardeerd; door Google zelf en mij persoonlijk :)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 × 1 =