Geanimeerd vs. statisch

Welk type banner is geschikt voor uw onderneming? Statisch vs. geanimeerd.

In oktober 2015 heeft IAB, een online marketeer, zijn excuses aangeboden aan adverteerders. Zij openden de brief met: ‘Wij hebben het verknald. Wij hebben de uitwerking van schreeuwende online banners niet geanalyseerd’.

In dit artikel, statische vs. geanimeerde banners, beschrijf ik de resultaten van het onderzoek naar de effectiviteit van statische en geanimeerde banners.

Iedereen baalt van schreeuwende bewegende banners!

Denk aan die bewegende, rode banner advertenties met grote ‘Bestel nu’ knoppen, bedoelt om aandacht te trekken en clicks te genereren terwijl u aan het scrollen bent door uw favoriete nieuwssite. Ze leiden af en het laatste wat u wilt doen is er op klikken. Het is eenvoudig te begrijpen waarom IAB zich heeft laten verleiden tot het maken van dergelijke banners en zich nu verontschuldigt.

Met dit excuus, de steeds veranderende digitale richtlijnen en de groei van ad blocking software, zou u zich kunnen afvragen of het wel verstandig is om te investeren in digitale banners. Helemaal geen vreemde vraag maar gelukkig werken niet alle digitale advertenties het zelfde. Ze kunnen heel effectief zijn, informatie over dragen en, het meest belangrijk, voorzien in een behoefte van uw doelgroep (UX)

Voorbeeld

Stelt u zich eens voor dat u probeert te onderzoeken waarom u zoveel spam in uw mailbox krijgt. U heeft een goed online artikel gevonden via Emerce.nl. Tijdens het lezen ziet u aan de linkerzijde ook een banner van SpamSecure, specialist in het filteren van e-mail. Deze online advertentie verbetert uw gebruikservaring van Emerce.nl en dat is wat u wilt.

Wat adviseren wij? Statische vs. geanimeerde banners

Voordat u een keuze maakt is het belangrijk een aantal factoren te evalueren zoals campagne doel, inhoud van de advertentie en budget. omdat een publisher HTML5 banners toestaat wil dit niet zeggen dat het ook nodig is om dit uit te rollen.

 Volgens Google’s Display benchmarks geldt voor alle verticale advertentie formaten (periode juni 2015) dat geanimeerde HTML5 advertentie een doorklik ratio hadden die 71% lager was dan bij statische advertentie .

Een verklaring voor de hogere door klik ratio zou kunnen zijn dat  geanimeerde advertenties niet snel genoeg met de ‘call to actie’ komen. De opbouw naar de C.T.A., die 30 seconden kan duren, is te lang voor de doorsnee bezoeker. Volgens TIME magazine, wordt 66% van de aandacht bij reguliere media ‘onder de vouw’ doorgebracht. Lezers scrollen dus langs uw advertentie dus als u niet tijdig laat weten wat u van ze verwacht dan is het te laat.

statische vs. geanimeerde bannersAls je daar en tegen een eenvoudige boodschap hebt en een eye catching afbeelding dan zijn statische advertenties een uitstekend middel om uw boodschap over te brengen.

Geanimeerde advertenties zijn ook veel duurder om te produceren dan statische advertenties. Ze vereisen meer technische kennis, het duurt langer en het testen (A/B) neemt meer tijd in beslag.

Echter, afhankelijk van het gekeuze publicatie medium, kunnen geanimeerde banners perfect aansluiten. Ze kunnen zeer mooie boodschappen overbrengen, merkbekendheid vergroten en sociale interactie en dialoog bevorderen.

Samenvattend

Geanimeerde en statische digitale advertenties kunnen worden ingezet mits goed uitgevoerd. Statische banners plaatst u bij voorkeur op pagina’s waar veel gescrold wordt. Dynamische banners zet u in wanneer de bezoeker lang naar een vast punt op het scherm kijkt. Welk type banner levert het hoogste rendement voor u? Bel gewoon 026 44 30 117 en vraag om advies.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

tien + dertien =