Graanhoeve 17, 6846JA ARNHEM
06 200 17 111
info@firstonline.nl

Wat is een dubbele opt-in

Een dubbele opt-in is een e-mail registratiemethode waarmee mensen zich bijvoorbeeld op een nieuwsbrief van een onderneming kunnen abonneren nadat ze het e-mailadres twee keer hebben bevestigd. Met deze methode krijg je een hoge kwaliteit van abonnees en een hogere bezorgratio.

Een bestand van nieuwsbriefabonnees opbouwen lijkt wellicht zo een beetje omslachtig maar het is een must voor elke marketeer. Je kunt ook e-mailadressen verzamelen door op een website een formulier te presenteren met een veld en een knop voor akkoord. Dit heeft voor en nadelen die ik in dit bericht zal beschrijven.

Ik schrijf goed te lezen artikelen over online ondernemen. Wil jij elk kwartaal een samenvatting van mijn laatste berichten in jouw mailbox? Schrijf je dan in voor deze gratis nieuwsupdate.

Een moment geduld

Bedankt voor je inschrijving.

schotel, eten, Fast food, vlees, rundvlees, ui, hamburger, belegd broodje, sla, sesamzaad, bun, gebakken, cheeseburger, Amerikaans, augurken, schuif, kanjer, speciale saus, vegetarische burger, ontbijt sandwich, sloppy Joe, Big Mac, McDonald's, dubbele cheeseburger, twee pasteitjes

Enkele of dubbele opt-in?

Het verschil zit hem daarin dat de gebruikers bij een dubbele opt-in meerdere stappen moeten doorlopen. Echter, deze extra stap heeft wel een positieve invloed op de kwaliteit van je maillijst, de aantallen succesvolle bezorgingen en de conversie ratio van je e-mailbericht naar een klik van de gebruiken. Dit alles heeft een positieve invloed op de reputatie van jouw domeinnaam/

Een enkele opt-in houdt in dat het e-mailadres van de gebruiker in het bestand wordt opgenomen direct nadat de gebruiker op ‘inschrijven’ heeft geklikt. Dit is dus een 1 Staps inschrijving en gebruikers hoeven niet naar hun mailbox te gaan om de inschrijving te bevestigen. Deze methode wordt eigenlijk nog maar weinig gebruikt omdat e-mailserviceproviders zoals Mailchimp en Mailerlite heel erg hameren op kwalitatieve adreslijsten. Als zij dit niet doen dan lopen ze reputatieschade en dat heeft gevolgen voor al hun betalende klanten. Het wordt nog wel gebruikt als mensen op een website een bestelling plaatsen en die met succes afrekenen. Dit is niet geheel volgens de regels van de DDMA maar wordt oogluikend toch wel toegestaan als uitschrijven zeer eenvoudig is.

Een dubbele opt-in methode houdt in dat een inschrijving pas succesvol in het bestand wordt weggeschreven op het moment dat de persoon na de inschrijving via een e-mailbericht dat aan het opgegeven e-mailadres is verstuurd zijn inschrijving definitief bevestigt.

Voordelen van een dubbele opt-in:

  • Hoge kwaliteit van e-mailadressen. Je kunt ervan uitgaan dat de mensen die zich hebben ingeschreven ook werkelijk interesse hebben in jouw aanbod;
  • Hoge bezorgratio’s. Deze dubbele controle helpt e-mailmarketeers bij het vermijden van spamtraps, e-mailadressen met typefouten en eventuele aanvallen van de concurrentie om jouw domein een slechte reputatie te bezorgen;
  • Je voldoet aan de GDPR-regelgeving.

Zijn er ook nadelen aan een dubbele opt-in?

Eigenlijk is er maar één nadeel: het bestand groeit langzamer omdat sommige gebruikers vergeten het e-mailadres te bevestigen.

In onze ogen is er geen reden om geen gebruik te maken van een dubbele opt-in. De stand van de techniek en de snelheid waarmee de e-mailbevestiging verstuurd kan worden eveneens als de inmiddels algemene acceptatie van deze methode zijn niet langer een belemmering. Alle grote e-mailservice providers waaronder ook het door ons gebruikte voordelige MailerLite maken gebruik van deze dubbele opt-in inclusief een geautomatiseerde bewaking van de kwaliteit van jouw bestand.

Wellicht interessant:

FirstOnline.

NS
Grappig om te zien dat de NS-publieksprijs dit jaar niet wordt uitgereikt door knullig webdevelopment. Ik heb daar zo mijn mening over:

De NS-publieksprijs wordt dit jaar niet uitgereikt. Volgens de organisatie is het stemproces op grote schaal gemanipuleerd en is het onmogelijk geworden om de stemming eerlijk te laten verlopen. De stichting – Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek – die deze prijs organiseert, voerde het weekend een oplossing door; dubbele opt-in. Mensen die vanaf dat moment op een boek wilden stemmen, kregen eerst een e-mail waarmee ze hun stem moesten verifiëren.

Is dit een reden om dat prijsje niet uit te reiken?

Volgens de stichting wel maar dat is natuurlijk grote onzin. Dit had elke doorsnee programmeur binnen 1 uur opgelost door, zo fckng simpel, de ‘verdachte’ mailadressen alsnog aan te schrijven met het verzoek de betreffende stem alsnog te bevestigen. Maar, zoals te verwachten, dhr. Baudet heeft het weer gedaan. Je moet toch iets als je door de kamer bent veroordeeld tot het strafbankje (figuurlijk gesproken).