Graanhoeve 17, 6846JA ARNHEM
06 200 17 111
info@firstonline.nl

Probleem oplossing WordPress

probleemoplossing na wordpressupdates en plugins

Op 9 september jl. heb ik een onderzoek opgezet naar een 500 error ten aanzien van de website Buvias.com die daardoor niet getoond werd via een browser. In het verslag wordt in zeer eenvoudige taal samengevat hoe de reparatie is verlopen: welke testen zijn uitgevoerd, welke werkzaamheden zijn verricht. Wij lichten de resultaten toe en de gekozen oplossing.

FirstOnline. werkt in de regel met open source software van WordPress vaak in combinatie met aanvullende stukjes software (plug-ins). WordPress zelf is gratis en ook aanvullende plug-ins worden vaak gratis aangeboden in een uitvoering met beperkte functionaliteit. Als je enkele tientjes betaalt dan krijg je meer mogelijkheden en ondersteuning van de ontwikkelaar.. Dat zelfde geldt voor het grafisch ontwerp. Bij voorkeur ontwikkelen wij zelf een template. Daarnaast installeren wij gratis of betaalde templates. Dat laatste liever niet omdat die vaak onnodig complex zijn ontwikkeld en een hele boel onzinnige, commerciële, plug-ins mee installeren of aanbevelen.

Gratis klinkt altijd heel erg goed maar gratis is nooit zo gratis als dat het lijkt. De problemen ontstaan bij het bijwerken van de software. Dat gaat heel vaak mis met vaak desastreuse gevolgen omdat het aantal ontwikkelaars met kennis zeer beperkt is. Die weten het dan vaak niet en maken onnodig veel uren waarna ze vaak alsnog onze hulp inroepen.

Updaten is een nauwkeurig proces. Doe je dat niet gestructureerd dan kan dat veel problemen geven. Zo ook voor onze opdrachtgever.

Updaten van software zet je nooit op de autopiloot ook al lijkt dit nog zo gemakkelijk. Als je er te laat achter komt dan kan het zijn dat je op een verouderde back-up moet terugvallen en dat wil je niet. Vaak raak je dan reeds gerealiseerde content kwijt. Daarom werken wij software maandelijks of elk kwartaal. Zeer kritische kwetsbaarheden in de software die middels een update worden verholpen verwerken wij binnen 24 uur.

Kunnen wij altijd updaten?

Nee, dat kan niet. Soms hebben onze klanten een combinatie van software die zich bijt. Omdat bijvoorbeeld een plugin niet meer bijgewerkt wordt door de ontwikkelaar. Dan moeten wij onderzoeken hoe we de site werkend krijgen. Dat doen wij in overleg met de klant op basis van nacalculatie. Soms vinden we een alternatieve plugin of ontwikkelen we zelf een functie binnen de kern van WordPress; er is altijd een oplossing te bedenken omdat wij nu eenmaal heel erg goed zelf software kunnen schrijven.

Het is net als puzzelen

Probleemoplossing is voor ons als een grote puzzel. We beginnen aan de randen en werken steeds verder naar binnen toe. In het bijgesloten verslag krijg je een idee van het proces.

Wil je goede ondersteuning in het beheer van jouw WordPress omgeving? Bel dan 026 44 30 111. Liever nog stuur je mij een e-mailbericht. Dan neem ik binnen 4 uur contact met je op.

    PS: Je hoeft niet ziek te zijn om te verbeteren!

    Test test test, na een WAPK draait jouw site op zijn best!

    Voordat de spreker spreekt zal een geluidstechnicus testen of de microfoon het doet. Logisch toch? Dat zelfde geldt voor de website: elke dag opnieuw kun je hem testen, daar hebben wij gereedschappen voor. Een van die tools controleert via een in te stellen interval of een site te benaderen is. De benaderbaarheid is in de praktijk niet langer een probleem. Het internet (webservers) is tegenwoordig erg stabiel. Wat wel minimaal een keer per jaar zou moeten worden geëvalueerd is de algehele technische staat van een website. Daarvoor hebben wij een testsoftware en de eerste test voeren wij voor jou gratis uit.