Graanhoeve 17, 6846JA ARNHEM
06 200 17 111
info@firstonline.nl

Zoekterm onderzoek

Er zijn een aantal gave tools beschikbaar waarmee interessante zoektermen kunnen vinden. In dit artikel beschrijf ik 10 zoektermen tools.

ls ondernemer, publisher of content schrijver streef je naar meer – en meer relevante – bezoekers naar je website. Het is dan belangrijk om te onderzoeken wat jouw prospects zoeken op het internet. Op basis van deze informatie kun je teksten schrijven die aansluiten op deze zoekopdrachten. Het is dus zeer belangrijk om eerst tijd te besteden aan zoekterm onderzoek en dan pas te starten met het creëren van content.

In 2017 is de Google Keyword Tool functioneel aangepast en onder de gewijzigde naam Keyword Planner op nieuw in de markt gezet. Deze tool geeft:

  1. zoekterm suggesties;
  2. gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand per zoekterm;
  3. de mate van concurrentie en ..
  4. de gemiddelde kosten per klik.

Deze nieuwe tool is beter geïntegreerd met Google Adwords en je kunt eenvoudig zoektermen selecteren en aan de planner toevoegen.

Helaas toont Keyword Planner ook veel onbelangrijke zoektermen en kunnen we niet langer filteren op sterk aansluitende termen. De nieuwe tool is minder gebruiksvriendelijk en zoektermen onderzoek neemt hierdoor meer tijd in beslag.

Wat kun u met zoekterm tools?

  1. De beste zoektermen selecteren gebaseerd op branche en maandelijks volume
  2. Een content kalender opstellen gebaseerd op relevante long tail zoektermen
  3. Spieken bij de concurrentie
  4. Achterhalen welke zoektermen op jouw lijst de hoogste volumes genereren
  5. Jouw ranking verbeteren

Hoewel er meerdere betaalde tools beschikbaar zijn kun je ook vertrouwen op een combinatie van tools om te komen tot een interessante lijst van zoektermen. Ben je klaar voor deze gratis zoektermen suggestie tools waarmee je zinnige content kunt genereren voor jouw doelgroep?

Bewaren

1. Google AdWords: Keyword Planner

De meest voor de hand liggende keuze voor deze toppositie is de gratis Keyword Tool van Google Adwords. Maak gewoon een adwords account aan en je kunt aan de slag. Als je start maar ook om je onderneming verder te ontwikkelen. De meest voor de hand liggende kracht is dat je in staat bent om suggesties rechtstreeks vanuit Google te krijgen. Voer gewoon een zoekterm in en de eerste suggestie komen direct naar voren.

Vanaf dat moment wijst alles zich vanzelf. Aansluitend op de zoekterm krijg je veel suggesties. Ga er goed mee om, voor je het weet kom je een gouden ei tegen. Per zoekwoord krijg je:

  1. Gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand
  2. Inzage in de mate van concurrentie
  3. Het voorgesteld tarief dat je moet betalen per klik

Al met al weinig bijzonder. Het is een behoorlijk nadeel dat deze tool alleen volumes geeft in zeer grote stappen. Zo wordt er bijvoorbeeld tussen de 1000 en 10.000 keer per maand gezocht op de zoekterm ‘kinderkleding’. Dat is nogal een marge. Uiteraard zijn de gegevens wel correct met maar deze marge?

2. Keyword In

Als je op een makkelijke manier zoektermen wilt combineren tot zoekterm zinnen dan kun je gebruik maken van deze tool. Je start met een long tail zoekterm en daarna vul je dit aan met meer specifieke termen. Vervolgens genereert deze zoekterm tool een complete lijst van alle combinaties.

Dit is veruit de meest eenvoudig zoekterm tool. Het werkt supersnel.

3. Soovle

Een veel gebruikte methode om achter interessant aanvullende zoektermen te komen is de autosuggest functie van Google. Als je een zoekterm invoert komt Google zelf direct met een aantal suggesties en geloof me, die worden heel vaak geklikt. Op die manier kun je ook heel snel zoeken door bijvoorbeeld je belangrijkste zoekterm in te voeren en vervolgens de alle eerste letters vanuit het alfabet in te voeren.

Op een soortgelijke manier werkt ook Soovle.com. Deze gratis zoektermen onderzoek tool levert suggesties vanuit een groot aantal verschillende bronnen anders dan alleen Google waaronder Yahoo, Bing, YouTube, Wikipedia en Amazon.

De resultaten zijn niet bijzonder specifiek maar waarschijnlijk vind je een aantal interessante combinaties. Je kunt het beste meerdere zoektermen invoeren om het maximale uit Soovle te halen.
Het is eenvoudig en snel in gebruik en vast en zeker een goede bron voor zoektermen.

4. Ubersuggest – tip

Übersuggest is een gratis keyword tool die gebruik maakt van Google Suggest en vergelijkbare services om relevante zoektermen te bepalen. Het is een gemakkelijk te gebruiken systeem dat razendsnel honderden suggesties doet. Het nadeel van Übersuggest is dat het niet laat zien hoe competitief een bepaalde zoekterm is. Ubersuggest levert zoektermen die niet getoond worden via Google Keyword Planner. Mijn advies is dus om altijd een controle te doen met behulp van Ubersuggest.

Voer een zoekterm in en klik op ‘suggest’. Dit genereert een lijst met zoektermen waarmee je een hele tijd druk kunt zijn. Echt een goede stukje online gereedschap.

Wat echt supergoed is aan Ubersuggest is dat het zelfs komt met suggesties op basis van een zoekterm in combinatie met 1 letter en het feit dat je ook de resultaten kunt filteren op basis van een belangrijke zoekterm.

zoektermen onderzoek gratis tool online

Ook de gestructureerde opzet maakt het mogelijk om snel door alle termen heen te lopen en zelfs te exporteren naar een CSV. Ubersuggest is een echt goede tip.

5. Wordtracker Scout

Wat je zeker niet moet vergeten is te kijken naar jouw concurrentie. Zij kunnen jou ook een heleboel zoektermen aandragen. Het is natuurlijk eenvoudig om de concurrentie een bezoekje te brengen en te kijken naar de gebruikte H1 en H2 termen maar dit alles kan erg veel tijd kosten en je zult een heleboel informatie missen.

Wordtracker Scout is een zeer krachtige Chrome extensie met garantie op succes. Zodra je de extensie hebt geinstalleerd bezoek je eenvoudigweg een website, ga je met je muis over de inhoud en druk je de ‘w’ knop in de menubalk. Een aantal functies van dit zoekterm gereedschap zijn:

  1. De mogelijkheid om je concurrentie te analyseren
  2. Toegang tot kwalitatieve prestatie indicatoren
  3. Eenvoudig in gebruik
  4. Bij de start van jouw bedrijf niet minder dan logisch om eerste je concurrentie te evalueren

6. WordStream gratis zoekterm gereedschap

WordStream is een gratis zoekterm hulpmiddel voor de eerste 30 zoekopdrachten vergelijkbaar met Google Keyword Planner maar dan prettiger in gebruik.

7. Mergewords

Mergewords is vergelijkbaar met Keyword in en laat je unieke zoekterm combinaties in 3 velden invoeren en genereert dan een lijstje met mogelijke combinaties. Dit is erg handig voor het aanleggen van lijsten met long tail keywords. De interface van Mergewords is overzichtelijk en intuïtief in het gebruik. Je kunt met Mergwords gratis duizenden long-tail keywords lijsten genereren.

8. KWFinder

KWFinder is een SEO gereedschap voor zoektermen onderzoek. De KWFinder heeft een prettige interface en is eenvoudig in gebruik. Als je het goed bekijkt werkt het eigenlijk zelfs beter dan de Zoekwoorden planner van Google. KWfinder is niet gratis maar absoluut betaalbaar, eenvoudig te gebruiken, en een waardevol stukje gereedschap om in je SEO koffer bij je te dragen.

KWFinder levert veel ad hoc zoekterm onderzoek en je kunt het een aantal keren per dag gratis inzetten. Voor een intensieve inzet betaal je op dit moment slechts € 12 per maand.

  1. Het biedt lijsten met zoekwoorden,
  2. een management functie en
  3. gedetailleerde gerelateerde zoekwoorden suggesties.
  4. KWFinder is een Google SERP-specifiek hulpprogramma.

9. SEOBook Keyword Tool

SEOBook Keyword Tool toont dagelijkse schattingen van het verkeer van Google, Yahoo, Bing, en WordTracker en geeft links naar andere zoekterm gereedschappen waaronder Google Keyword Planner. Hoewel deze tool minder suggesties geeft dan andere tools, krijg je wel links te zien naar andere zoekterm tools waarmee je de suggesties verder kunt onderzoeken.

  • Net als de meeste andere gratis zoekterm tools geeft SEOBook Keyword Tool geen inzicht in de competitie van bepaalde zoektermen en
  • Je moet inloggen om de tool te kunnen gebruiken.

10. SE Cockpit

SE Cockpit is een zeer uitgebreide zoekterm tool die helpt kiezen voor de beste zoekwoorden voor een SEO strategie. Deze tool biedt niet alleen nuttige trefwoord opties, maar geeft ook aan of bepaalde zoekwoorden potentieel problematisch zijn, het aantal keer dat er naar het zoekwoord wordt gezocht per maand en andere handige informatie. Het geeft ook informatie over AdWords en andere reclame die een SEO campagne zou kunnen helpen.

Een andere handige feature van SECockpit is dat het AdWords kan helpen vinden voor jouw campagne, zodat je weet welke termen de minste concurrentie hebben, het meeste verkeer genereren en het grootste winstpotentieel hebben. Bovendien, deze SEO tool geeft je een analyse van de 10 websites die momenteel leider zijn op basis van een bepaald zoekwoord.

SECockpit is gratis te gebruiken voor de eerste 30 dagen. Wanneer je op zoek bent naar meer verkeer voor op jouw site met behulp van doelgerichte zoekwoorden, dan is SECockpit een goede keuze.

11. KeywordTool.io

KeywordTool.io is een keyword research tool waarmee de gebruikers lange zoekwoorden kunnen genereren en het analyseert de concurrentie op basis van een bepaald zoekwoord. Bovendien is het zeer nauwkeurig en kan het ook zoekwoorden genereren die standaard verborgen zijn voor Google Adwords. KeywordTool.io is een van de beste keyword research tools beschikbaar online.

Bij KeywordTool.io kun je zoeken naar trefwoorden zonder in te loggen. Daarbij werkt deze tool ook voor de gegevens van de zoekmachines Google en Bing. Dit betekent echter niet dat er zoekvolumes te zien zijn. Toch is dit programma is zeer gebruiksvriendelijk en makkelijk te gebruiken. Naast de zoekwoorden van Google en Bing, gebruikt dit programma ook zoekwoorden van YouTube en app stores. Keywordtool.io is gratis te gebruiken.

12. Google Trends

Bij Google Trends kun je tot 5 onderwerpen invoeren en zien hoe vaak er op Google naar deze onderwerpen gezocht werd in een bepaalde periode. Je krijgt ook te zien hoe vaak onderwerpen verschenen op Google News en in welke geografische regio’s er het meest op deze onderwerpen werd gezocht. Dit is een geweldige tool om zoektermen te vergelijken, verkeer te genereren en zoektermen over een bepaalde periode met elkaar te vergelijken.

Conclusie zoektermonderzoek

Voor zoektermonderzoek is er geen alles omvattend gereedschap beschikbaar maar kun je gebruik maken van een heel pakket aan, al dan niet gratis, zoekterm gereedschappen. Ik adviseer je om te experimenteren met voorgaande 12 zoekterm tools. Met behulp van deze tools krijg je veel inspiratie en heb je een leidraad voor van jouw content plan, verhoog je je ranking binnen zoekmachines en kom je dichter bij succes.

Heb jij ervaring met een van deze tools? Welke vind jij het meest handig in gebruik? Laat het mij weten via een reactie op dit bericht.