Wat is de Google Fred update?

Deze vraag werd mij afgelopen week gesteld door een van mijn klanten en in dit artikel probeer ik antwoord te geven op de vraag ‘wat is de Google Fred update?’

Wat is Google Fred UpdateDeze maand is de SEO gemeenschap redelijk in paniek aansluitend op wijzigingen in positionering en het verlies aan verkeer als gevolg van een mogelijke aanpassing door Google in het zoekalgoritme. Deze aanpassing in het algoritme heeft de werknaam ‘Fred’ meegekregen volgend op een bericht van Gary Illyes, medewerker bij Google, die in een tweet beweert dat alle updates ‘Fred’ heten. Hij geeft aan dat er gevolgen zijn voor sites die een grote mate zijn voorzien van advertenties, laagwaardige inhoud en affiliate sites.

Laagwaardige, advertentierijke websites zijn ingericht om maximale omzet te realiseren door het trekken van bezoekers, traffic, met als enige doel de bezoeker te verleiden tot het klikken op een advertentie of een affiliate link. Dit type websites heeft een aantal gemeenschappelijke kenmerken:

  1. Content is duidelijk opgemaakt ten voordele van bepaalde specifieke zoektermen;
  2. Een onnatuurlijk groot aantal, overdreven zichtbare advertenties of affiliate links in en om de content;
  3. Er wordt voornamelijk gebruik gemaakt van tekstuele content in artikelvorm zonder veel opbouw of structuur. Je zult er zelden origineel en nieuwe videomateriaal vinden;
  4. Alle content staat in dienst van het genereren van clicks en heeft zelden tot doel om de behoefte van de lezer te beantwoorden.

Google Algorithm Update - Don't panic‘Dit wil niet zeggen dat sites met veel affiliate links er last van hebben’: aldus een medewerker van Google,  ‘mits er hoogwaardige content wordt gepubliceerd’. Dus, don’t panic. De Google Fred update beloont kwaliteit.

9 tips waardoor de Google Fred update op de ranking van jouw website geen invloed heeft

  1. Jouw website moet zo ontworpen zijn dat deze aantrekkelijk is voor bezoekers. De meeste websites met content van een lage kwaliteit en veel advertenties leunen voornamelijk op teksten, zijn vaak moeilijk te navigeren en hebben in de regel de vorm van een blogsite met veel ruimte voor advertenties.
  2. Een goede balans tussen advertenties en kwalitatieve content. Er is geen eenduidige maatstaf voor de hoeveelheid advertenties in verhouding tot de content waardoor het voor webmasters lastig te beoordelen is. Als ik een vuistregel mee mag geven dan adviseren ik je ervoor te zorgen dat de bezoeker altijd slechts 1 advertentie in beeld krijgt. Toon geen overdreven opdringerige advertenties met als enige doel te bezoeker te verleiden om hier op te clicken in plaats van op kwalitatieve links naar aanvullende informatie.
  3. Geef antwoord op specifieke, gedetailleerde zoekopdrachten. Een goed voorbeeld van een specifieke titel zou kunnen zijn ‘Linkbuilding handleiding voor meer bezoekers op je website‘ in plaats van ‘Linkbuilding handleiding‘.
  4. Voorkom het plaatsen van zogenaamde TAG pagina’s. Dit zijn pagina’s gevuld met TAGS die door sommige CMS automatische gegenereerd wordt en door zoekmachines geïndexeerd kunnen worden
  5. Stel de gebruiker centraal. Slechte affiliate sites creëren content om zoektermen heen en zijn als bericht vrijwel waardeloos. Affiliate sites die zullen overleven publiceren content die vragen beantwoord en problemen oplost
  6. Ben oprecht. Vergelijk je producten van gelijke waarde, geef kooptips, laat aanbiedingen zien, vergelijk prijzen of toon reviews. Een stappenplan stelt de bezoeker in staat om afgewogen keuzes te maken bij de aankoop van een product of dienst.
  7. Publiceer en integreer ook andere vormen van content dan alleen teksten. Formulieren, checklists, interactieve tools en video. De populariteit van video neemt alleen maar toe en het overschrijven van de gesproken boodschap naar een geschreven tekst heeft een grote toegevoegde waarde. Bovendien levert een video gepubliceerd via YouTube ook via dit kanaal een aantal bezoekers waardoor je niet alleen op bezoekers via zoekmachines hoeft te rekenen. Het is altijd goed om via meerdere kanalen je bezoekers te werven
  8. Publiceer ook content zonder winstoogmerk. Denk aan een handig rapport in PDF vorm, een goede infographic of een handige handleiding. Dit kan zorgen voor goodwill, inkomende links of kan worden gedeeld. Dit alles verhoogt de autoriteit van je website waarmee je ranking zal verbeteren
  9. Geef aandacht aan sociale kanalen. Iedere echte webmaster wil ook een schare van volgers opbouwen via sociale media. Geef aandacht aan deze kanalen door unieke content te publiceren. Natuurlijk maak je ook gebruik van nieuwsbrieven en stuur je mensen door naar je website.

Op basis van de eerste terugkoppelingen uit de markt zijn met name advertentierijke websites de dupe van de FRED update maar ik denk dat we er niet van uit moeten gaan dat het hier bij blijft. Het is niet meer dan logische dat commerciële websites met matige content ook het nakijken zullen krijgen. Echte websites van ondernemers zullen immuun zijn voor de maatregelen omdat zij wel beschikken over sociale volgers, goede content, nieuwsberichten en een compleet assortiment.

Dus, de aanhouder wint, ga voor kwaliteit en publiceer goed materiaal. Succes.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twee × drie =