Mailchimp vs. Mailerlite

Een opdrachtgever vroeg ons om e-mailmarketing te optimaliseren. Dit artikel beschrijft onze zoektocht en een beschrijving van de afweging MailChimp vs. MailerLite

Start gratis met Mailerlite

Hoe mailde mijn opdrachtgever in het verleden?

E-mailberichten werden via een eigen e-mailtool verstuurd,  direct vanaf de server waarop ook de website werd gehost. De e-mail werd verstuurd in batches van 5 adressen en het versturen van de 30.000 e-mailberichten nam bijna 5 uur in beslag. Een aanbieding met een beperkt aantal items op voorraad ko al uitverkocht zijn voordat het laatste e-mailbericht was afgeleverd. De tool was gratis en dat was de reden om zo lang vast te houden aan deze methode.

Het was niet mogelijk om e-mail te tracken en resultaten van de aflevering van een e-mailbericht waren niet bekend. Denk dan aan het vastleggen van aantal e-mailberichten dat:

  1. is afgeleverd
  2. is bekeken of
  3. een klik heeft gegenereerd

3 belangrijke cijfers die je helpen bij het optimaliseren van e-mailingen in de toekomst.

Omdat niet gemeten werd of  een e-mailadres fouten gaf bleef mij opdrachtgever dus keer op keer op keer e-mail versturen aan adressen die niet meer bestonden. Grote e-mail diensten, waaronder Google en Microsoft met respectievelijk Gmail, Outlook en Hotmail,  geven dan strafpunten waardoor ook legitieme mail gekwalificeerd werd als SPAM.

Goedkoop is duurkoop, ook bij online marketing!

Tot slot was het voor ontvangers niet mogelijk om het persoonlijke profiel aan te passen. Wanneer iemand bijvoorbeeld zijn achternaam verandert of van e-mailadres wisselt dan moest zij dit via een omslachtige ‘uitschrijven – inschrijven’ procedure aanpassen. Behoorlijk knullig. Ook was het niet mogelijk persoonlijke voorkeuren aan te geven. Onze klant verkoopt kinderkleding en het is onzinnig wanneer ik aan ‘Petra met 2 zoons’ een aanbieding stuur voor jurkjes.

Waarom kiest u voor een E-mail Service Provider ESP

  1. Een ESP neemt veel IT werkzaamheden uit handen. Mocht u geen IT medewerker in huis hebben dan kunt u in de meeste gevallen, tegen een meerprijs, alle IT werk laten doen door de ESP zelf; denk daarbij aan het koppelen van uw database aan de ESP, het opzetten van een nieuwsbrief template en het inzichtelijk maken van de rapportages.
  2. Het uitsturen van de nieuwsbrief gaat via de ESP, waardoor u geen zorgen heeft over het onderhouden en het updaten van e-mail marketingsoftware.
  3. U heeft geen hardware (aparte servers) nodig, aangezien ESP volledig web-based werkt. Via een internetverbinding krijgt u toegang tot uw e-mailactiviteiten bij uw ESP.
  4. ESP’s hebben goede relaties met e-mailcliënts (Hotmail, Gmail, Outlook) en Internet Service Providers om de afleverratio’s op een zo hoog mogelijk niveau te krijgen (ook voor smartphones ism. de Telco’s).
  5. Technische zaken worden door ESP’s gefaciliteerd als Return Path-certificering, DKIM (opzetten van een DomainKeys Identified Mail) en andere zaken.
  6. ESP’s bieden integratiemogelijkheden met uw website, CMS, (web)applicaties en social media. Dit kan met een API (Application Programming Interface), zodat jouw dataverkeer gesynchroniseerd wordt met de ESP. Veel handmatig werk wordt op deze manier uit handen genomen, zoals het realtime updaten van je database, het automatisch uitschrijven van de nieuwsbriefafmeldingen en het verwerken van de soft- en hardbouncers; een softbounce heeft vaak te maken met een tijdelijke onbereikbaarheid, een hardbounce is in de regel een ongeldig e-mailadres.
  7. Een ESP helpt je bij het omzetten van de html naar een web-html, zodat je nieuwsbrieftemplate er goed uit ziet in verschillende e-mail-cliënts;
  8. Je hebt een grotere ROI (Return on Investment), aangezien de kosten van de hardware, software, infrastructuur en kennis gedeeld wordt onder een groot aantal klanten van de ESP.
  9. Bovenstaande voordelen klinken wellicht erg technisch, maar de ESP biedt hierbij veel uitkomst. Een belangrijk algemeen punt is dat de ESP je op veel punten kan bijstaan, op het moment dat er dingen onduidelijk zijn of niet werken.

Mailchimp vs. MailerliteMailChimp vs MailerLite

Er zijn zeer veel mailapplicaties te vinden. Wij hebben ons beperkt tot de marktleider MailChimp en de runner up MailerLite waarbij we met beiden een test hebben gedaan. MailChimp vs. MailerLite: het eerste dat ons opvalt zijn de vele gelijkenissen. Eigenlijk is de hele gebruikers interface vergelijkbaar. Ik beschrijf hieronder kort het proces waar de interface min of meer gelijkwaardig is.

Stap 1
Aanmaken account

Stap 2
Aanmaken adreslijsten

Stap 3
Vullen adreslijsten

Stap 4
Aanmaken e-mailing op basis van een standaard template

Stap 5
Testen van een e-mailing

Stap 6
Verzending van de e-mailing

Stap 7
Evalueren van de e-mailing

Specificatiechecklist MailChimp vs. MailerLite


Prijsstelling
Hoog
Gemiddeld
Gratis versie
Ja, tot 2000 adressen , 15.000 berichten
Ja, tot 2000, onbeperkt aantal berichten adressen
Gebruikersgemak
Hoog
Hoog
Maatwerk HTML editor
Hoog
Hoog
Rapportage
Hoog
Hoog
API
Hoog
Hoog
Support
Hoog
Hoog
Abonneemanagment
Hoog
Hoog
Autoresend
Nee
Ja
Workflow
Matig
Hoog
Bezorgsnelheid
Hoog
Hoog
SPAM score
Hoog
Hoog
Klicktracking
Ja
Ja
Integratie software derden
Hoog
Hoog

Eindoordeel
Uitstekend
Goed

 

Onze keuze is gevallen op Mailerlite

MailerLite is goed te vergelijken met MailChimp maar dan de versie van 2 jaar geleden.

Mailchimp schiet op dit moment ons doel en mogelijkheden voorbij. De functionaliteit is geweldig maar als je het niet gebruikt zou ik er ook niet voor willen betalen. Bij zeer grote maillijsten en met een specialist op het vlak van e-mailmarketing zou ik kiezen voor mailchimp maar voor mijn opdrachtgever is Mailerlite ruim voldoende en een ideale tool om ervoor te zorgen dat een mailing mooi en effectief wordt bezorgd.

Daarom kiezen wij voor Mailerlite.

Start gratis met Mailerlite

Tot slot ..

De laatste jaren heeft Mailchimp veel aandacht besteed aan de salesfunnel. Denk daarbij aan:

  1. de mogelijk voor het verzenden van een ‘abandoned cart’ melding; een melding aan een klant die wel een winkelwagentje heeft gevuld maar niet omgezet naar een bestelling.
  2. Ook de uitgebreide klantprofielen maken het mogelijk om te filteren binnen de adreslijst en zo naar een geoptimaliseerde selectie een e-mailing te versturen. Zoals in het eerdere voorbeeld besproken wil ik geen jongensjassen aanbieding sturen aan een moeder van alleen 2 meiden. Met name deze laatste functie, het zelfstandig kunnen verbeteren van een profiel door de ontvanger zelf, heeft ons over de streep getrokken om toch te kiezen voor Mailchimp ondanks het behoorlijk grote prijsverschil. Echter denken wij dat het zorgt voor een hogere retentie omdat we mensen niet lastig willen vallen met voor hen niet relevante mailberichten.
  3. Tenslotte kunnen abonnees bij MailerLite op dit moment  (04-11-2016) niet hun gegevens aanpassen. Denk daarbij aan het wijzigen van achternaam, e-mailadres of interesse. Dat is voor Woods een noodzakelijke tekortkoming waardoor de keuze is gevallen op Mailchimp.

Wilt u professionele ondersteuning bij het inrichten van uw e-mailapplicatie? Bel mij dan via 026 44 30 117. Samen zorgen wij ervoor dat uw e-mailing voor u werkt!

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

3 × drie =